AANPASBAAR

BEDRIJFSPREZENTATIE.

Wat mag een bedrijfsprezentatie kosten ? Hoe meet u het effekt ervan ? Het zijn vragen waar menig ondernemer de schouders bij ophaalt. “U kunt de toegevoegde waarde van een dergelijke prezentatie voor een zo omvangrijk konglomeraat van organizaties als de haven niet direkt meten. Maar Antwerpen valt nu op als een hypermoderne haven. De prezentatie blijft de mensen goed bij, ” zegt Siegfried Calberson, adjunkt-advizeur van het Havenbedrijf Antwerpen, over de 1,8 gigabytes multimediasoftware, waarmee Antwerpen zich sinds kort aan de wereld voorstelt. Het Havenbedrijf, de Groepering der Havenbelangen van Antwerpen (Assiport) en de Gom, stapten in december ’93 samen in het projekt. Doel was de provincie Antwerpen te prezenteren, met de ekonomische en funktionele waarde van de haven als belangrijk tema. De hybriede, interaktieve cd-rom is zopas opgeleverd, zij het onder de vorm van een uitneembare Macintosh harde schijf.

Opmerkelijk is dat de statistische en ekonomische gegevens die erop voorkomen, aanpasbaar zijn. De 2,5 uur durende multimediavoorstelling is ook viertalig met de mogelijkheid om talen toe te voegen. Vandaag zou het projekt, volgens realizator Think & Touch, 14 miljoen frank kosten.

Marc van Daele, public relations van Assiport : “De informatie op de cd-rom is opvraagbaar op verschillende manieren. U kunt gewoon klikken op de ikonen en dan lineair verder lezen, of u kunt een eigen prezentatie samenstellen door de onderwerpen waarin u interesse heeft, in een sekwentie te plaatsen. De basis van de cd is een boomstruktuur. “

Op de cd-rom staan diverse videobeelden, met als uitschieters de interviews met Antwerpse vips en buitenlandse investeerders. Het multimedia-projekt is bij wijze van test en omdat de haven zichzelf wil profileren als een pionier inzake technologie al voorgesteld in Parijs, Bazel, Mannheim en Düsseldorf. In november volgen Japan, Korea, Hongkong en Maleisië.

Patrick Blondé, direkteur-generaal van Assiport : “Aanvankelijk verkeken we ons een beetje op het medium omdat we gewoon waren aan films. Zo lieten we bijvoorbeeld gedurende 15 minuten een door ons geselekteerde sekwentie zien, maar dat had hetzelfde effekt als een videofilm van slechte kwaliteit. Nu laten we de spreker telkens een sekwentie tonen van 2 tot 3 minuten. Hij geeft daarbij kommentaar. Het lijkt dan alsof de spreker de sekwentie ter plaatse en op het moment zelf aanstuurt, terwijl het eigenlijk net andersom is. Het vergt allemaal wat meer voorbereiding, maar het loont de moeite. “

De reakties uit het havenmilieu zijn in elk geval uiterst gunstig. Buitenlandse investeerders en potentiële klanten voor de haven refereren naar verluidt geregeld aan de multimedia-prezentatie als ze kontakt opnemen met een havenbedrijf.

De cd-rom is opgebouwd met behulp van Macromedia Director. Het projekt is zo ingewikkeld gebleken, dat Macromedia de prezentatie heeft gebruikt om zijn laatste update te testen. De aanpasbare gegevens zijn ook door mensen van Macromedia geprogrammeerd. Rond juni ’96 zullen de eerste cd-roms geperst zijn. Ook Rotterdam heeft overigens een multimediavoorstelling, maar die is bescheidener.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content