Aan huis geleverd

Pascal Monette en Jonas Schroyen © Debby Termonia

Wat doet een kleine ondernemer die van de ene dag op de andere zonder inkomen valt? Nog creatiever zijn dan gewoonlijk, en zijn product of dienst blijven leveren, desnoods op de fiets, of zelfs virtueel. Niet dat daarmee winst wordt gemaakt, maar alle financiële beetjes helpen, en de klant blijft tenminste niet op zijn honger zitten.

‘Nog nooit zoveel zoete aardappel en pastinaak verkocht’ Pascal Monette en Jonas Schroyen van marktkraam Pascy

“Mijn vrouw Carla en ik hebben dertig jaar lang een groothandel in groenten en fruit gehad. Twee jaar geleden hebben we die verkocht en sindsdien doen we alleen nog markten, met een groente- en fruitkraam.

“Toen de markten vanwege het coronavirus werden stilgelegd, werd het grootste deel van ons personeel technisch werkloos. Zelf bleven we wat verweesd achter. Ik denk dat ik in mijn hele leven maar twee weekends niet op een markt heb gestaan.

“Uit de reacties op onze Facebook-pagina bleek dat de klanten onze producten graag wilden blijven kopen. Zo kwam onze medewerker Jonas op het idee aan huis te leveren. Toen we dat op Facebook aankondigden, werd het bericht maar liefst 400 keer gedeeld.

“Bestellen kan via e-mail, maar ook telefonisch, want bij onze klanten zijn ook minder jonge mensen die niet vertrouwd zijn met het internet. We leveren twee keer per week, en bij die leveringen beperken we het contact zo veel mogelijk. Al merken we dat heel wat mensen behoefte hebben aan een babbel, zoals met de groenteboer vroeger. Maar we doen dat wel op een veilige afstand.

“De meeste betalingen gebeuren via overschrijving. Ik vertrouw mijn klanten en dat vertrouwen wordt niet beschaamd. De kleine minderheid die cash betaalt, legt het gepaste geld klaar in een enveloppe. We zitten aan 250 bestellingen per week. Daar zijn kleine maar ook heel grote bestellingen bij, want mensen helpen bijvoorbeeld ook hun buren bij hun aankopen.

“Aan huis leveren betekent voor ons extra werk, maar we zien dat als een service aan onze klanten. Winst gaan we hiermee niet maken. Als we aan het einde van de rit een paar facturen kunnen betalen en iets van loon voor onszelf overhouden, zullen we al blij zijn.

“Tot hiertoe is het aanbod op de veilingen voldoende groot en zijn de prijzen niet spectaculair gestegen. Gelukkig maar, want vooral nu is het belangrijk gezond te eten. We merken dat de mensen daarmee bezig zijn en dat ze meer experimenteren in de keuken, met minder bekende groenten bijvoorbeeld. We hebben nog nooit zoveel zoete aardappel en pastinaak verkocht als nu. Niet onlogisch, eten is een van de weinige geneugten die nog overblijven. Zolang het kan en mag, blijven wij op die manier ons steentje bijdragen aan de volksgezondheid.”

‘Ik wacht met plezier buiten terwijl de klant past’ Ann Ruyters van boetiek Divine

“In mijn multimerkenboetiek in Sint-Truiden verkoop ik fantasiejuwelen en kleding. Door wegenwerken en de concurrentie van e-commerce hebben we al voor grote uitdagingen gestaan, maar deze crisis is van een andere orde. Omdat het allemaal zo plots kwam, konden we ons niet voorbereiden. En bovendien weet niemand hoelang dit gaat duren.

“Ik heb geen webshop waarop ik kan terugvallen. Als kleine boetiek heb ik niet het kapitaal voor die investering. Want als je het doet, moet je het professioneel aanpakken. Gelukkig heb ik loyale klanten en heel wat volgers op sociale media. Die kanalen gebruik ik nu veel intensiever dan gewoonlijk, want ik probeer via die weg mijn voorraad te verkopen.

“Elke dag maak ik foto’s van juwelen en kleren. Ik heb daarvoor zelfs een klein fotostudiootje gekocht. Die foto’s post ik op Instagram en Facebook, met de prijs en de afmetingen van elk product erbij. Geïnteresseerden kunnen bestellen via een privébericht, betalen kan via overschrijving of Payconiq.

“In het centrum van Sint-Truiden lever ik zelf met de fiets. Ik wacht met plezier buiten terwijl de klant past. Wat niet geschikt is, neem ik weer mee. Bestellingen naar klanten die verder wonen, stuur ik op met de post.

“Daar kruipt veel tijd in in verhouding tot de vaak kleine bestellingen. De omzet die ik daardoor draai, is maar een fractie van de gebruikelijke volumes, maar alle beetjes helpen. De huur kan ik er niet mee betalen, maar hopelijk wel enkele kleinere facturen.

“Ik heb de indruk dat steeds meer klanten bewust lokaal winkelen. Dat geeft hoop, want het worden financieel moeilijke tijden. Al ben ik dat toch wat beginnen te relativeren. Sint-Truiden is zwaar getroffen door het virus, en ik ken mensen van mijn generatie die er slecht aan toe zijn. Zolang we maar gezond zijn, is dan wel een cliché, maar het klopt wel.”

‘Vasthouden aan een dagelijkse routine’ Kathy Hellemans van yogastudio De Kas

“Ik heb een yogastudio, waar ik ook zorgmassages en workshops over plantaardig koken en huidverzorging geef. Met mijn man, die cameraman is, had ik al gebrainstormd over online lesgeven. Dat vage plan hebben we in een paar dagen in praktijk gebracht. Ik zou me kunnen beperken tot lessen opnemen en die aanbieden aan mijn cursisten, maar ik vind het belangrijk live les te geven, omdat ik het contact met mijn klanten mis. Omgekeerd is dat ook zo, blijkt uit de feedback die ik krijg.

“Ik geef les via Zoom. Voor de start van een les kunnen alle deelnemers elkaar even groeten. Zodra de les begonnen is, zien en horen ze alleen mij nog. Ik kan wel iedere deelnemer zien, zodat ik niet alleen instructies kan geven, maar ook kan corrigeren.

“Ik houd het gewone uurrooster aan, want ik voel dat alles wat mensen herinnert aan hun dagelijkse routine, een houvast biedt. Het aantal deelnemers stijgt nog. Niet verbazend, want de behoefte aan yoga is er in deze onzekere tijden niet minder op geworden.

“Ik pas de inhoud van mijn lessen wel aan, want de meeste mensen ervaren nu een ander soort stress. Minder de gejaagdheid van het dagelijks leven, wel een sluimerende angst. Die probeer ik te verlichten met mijn meditatieoefeningen, waarin ik een gevoel van veiligheid wil meegeven.

“Voor de onlinelessen werk ik met een verlaagd tarief, al zijn er habitués die hun abonnement laten doorlopen, als steun aan de studio. Ik heb even overwogen de afstandslessen gratis aan te bieden, maar dit is mijn broodwinning en ik derf al inkomsten nu ook mijn nevenactiviteiten zijn weggevallen. En ik vrees dat de mensen voor gratis lessen minder gemotiveerd zijn. Als ze inschrijven en betalen, is die les een afspraak die in hun agenda staat. Eén die opvalt bovendien, in die zo goed als lege agenda’s.”

Ann Ruyters
Ann Ruyters© Debby Termonia
Kathy Hellemans
Kathy Hellemans© Debby Termonia

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content