A. SCHULMAN PLASTICS. VERPAKKING BOVEN INHOUD

In het dagelijks leven ben je zelden méér dan een paar passen van een stukje Schulman Plastic af. De verpakkingsspecialist is één van de weinige Antwerpse bedrijven die nog aanwerven.

“In zowat alle dagdagelijkse dingen die je in huis gebruikt, zit wel iets van ons. Maar niemand kent Schulman. ” De woorden, tegelijk trots en een ietsje teleurgesteld, zijn van Walter Belderbos, financieel en administratief direkteur van A. Schulman Plastics. Dit Bornemse plasticbedrijf, dochter van het Amerikaanse A. Schulman Inc., maakt een tussenprodukt, een halffabrikaat voor de kunststofverwerkende industrie. Sinds 25 jaar specializeert Schulman zich in de produktie van masterbatches. Dat zijn kleur- en additiefkoncentraten die aan folies of andere voorwerpen in kunststof hun specifieke eigenschappen geven. Twee tot vijf procent Schulman-korrels in een eindprodukt maken plasticfolie doorzichtig, gekleurd, volumineuzer, glad of ruw, of zorgen ervoor dat bijvoorbeeld een autobumper tegen meer dan één stootje kan. Schulman groeide inmiddels uit tot één van de grootste producenten ter wereld van dergelijke masterbatches.

Veruit de meeste aandacht krijgen toepassingen in de verpakkingssektor. Schulman investeert de jongste jaren fors in nieuwe technologieën en kapaciteitsverhogingen. De verregaande automatizeringen hebben geen negatieve impact op de werkgelegenheid gehad. De fabriek 85 % van de produktie is voor export draait momenteel op 250 krachten en dat zullen er in de nabije toekomst eerder een paar méér dan minder worden. Het bedrijf investeerde op twee jaar tijd 350 miljoen in een gloednieuwe produktielijn. Deze machine, operationeel sinds juni ’94, trekt de jaarproduktie op van 55.000 ton tot een teoretische 70.000 ton. Mede dankzij deze meerproduktie hoopt de onderneming het boekjaar ’95 af te sluiten met een omzet van om en nabij de 5 miljard. Het boekjaar 1993 werd nog afgesloten met 3,78 miljard frank. In de plasticsektor zijn echter heel grote sprongen mogelijk, vindt François Steenssens, sales & marketing manager. “Onze cijfers zijn direkt afhankelijk van de prijzen van onze grondstoffen. In ’92-’93 en ook een stuk van ’94 zaten de prijzen voor de meest strategische materialen op een abominabel laag niveau. Sinds eind vorig jaar zijn de kwoteringen weer fel aan het stijgen en dat rekent zich onmiddellijk door naar ons omzetcijfer. “

PPG

WALTER BELDERBOS EN FRANÇOIS STEENSSENS (A. SCHULMAN PLASTICS) “Verregaande automatizering schept nieuwe jobs. “

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content