A (kr)Acht

Heeft u een voorliefde voor aluminium? Doet het woord “quattro” u watertanden? En kickt u op kracht? Neem dan even plaats in de nieuwe Audi A8.

Het is alweer vijf jaar geleden sinds de Audi A8 zijn entree maakte op de automarkt. En toch blijft deze wagen een niet alledaagse verschijning in het segment van de exclusieve topberlines, een klasse waar ook de Mercedes S en de BMW 7-Reeks thuishoren. Dat buitengewone heeft niet alleen betrekking op de techniek, maar ook op de materialen, het rijgedrag en het interieur.

U heeft het al begrepen: echt grote ingrepen waren bij de A8 na vijf jaar niet nodig. Audi beperkte zich voor het modeljaar 1999 tot enkele kleine designretouches, samen met een paar onderhuidse technische verbeteringen.

Nieuw op het gebied van vormgeving zijn het opvallende, hertekende radiatorrooster; de lichtblokken; de voor- en achterbumper (die nu zijn voorzien van sierlijke aluminium profielen); de verchroomde omlijsting van de luchtinlaat; de geïntegreerde mistlichten in de voorste (lage) spoiler; de aërodynamische, elektrisch bedienbare buitenspiegels; en de deurgrepen (die harmonieus in de zijflanken werden ingewerkt). Binnenin oogt het interieur nog mooier en exclusiever, terwijl het zitcomfort – ook achterin – nog wat werd verhoogd.

De belangrijkste technische ingreep is het nieuwe, volledig uit aluminium vervaardigde chassis. Samen met het onderstel werd ook de ophanging ietwat verbeterd: die is nu zowel voor- als achteraan uitgerust met gasschokdempers, zodat trillingen in het interieur nagenoeg niet waar te nemen zijn.

De benzinemotoren hebben voortaan een nóg beter vermogen en koppel. Daarvoor zorgt de vijfkleppen-per-cilinder-technologie op de V8-krachtbronnen met een cilinderinhoud van 3.7 (260 pk) en 4.2 liter (310 pk). Wie voldoende kilometers (10.000 tot 15.000 km) per jaar aflegt, opteert best voor de soepele 2.5 liter TDI-motor van 150 pk. Die accelereert in 9,9 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 220 km/u, terwijl het gemiddeld verbruik blijft steken op 7,2 l/100 km. Ook de V6 2.8 l instapmotor beschikt met zijn vermogen van 193 pk al over meer dan voldoende prestatie- en trekkracht (koppel).

Alle A8-motorversies zijn verkrijgbaar met de permanente quattro-vierwielaandrijving. Onze voorkeur gaat uit naar de quattroversies omwille van het sportieve en veilige rijgedrag. In alle modellen zit nu het elektronisch ESP-systeem ingebouwd, dat stuurfouten onmiddellijk corrigeert. Ook het remvermogen werd verbeterd, terwijl de veiligheid van de inzittenden (frontale airbags standaard) nog werd opgedreven door de Sideguard-airbags, die hoofd en schouders optimaal beschermen bij een zijdelingse aanrijding.

PATRICK OP DE BEECK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content