McGraw-Hill, 2002, 272 blz.
...

McGraw-Hill, 2002, 272 blz.Verwaarloos nooit uw pionnen. Zij vormen uw onontbeerlijke falanx. - Ethan Rasiel: consultant, werkte bij McKinsey & Company New York. - Paul Friga: consultant, werkte bij McKinsey & Company Pittsburgh en Price Waterhouse (nu PricewaterhouseCoopers). Consultants? Als u hen vraagt hoe laat het is, lenen ze uw horloge, leggen u omstandig het uur uit en stoppen het horloge in eigen zak. De jongste tijd blijkt dat sommigen zelfs maar wat graag meedraaiden in de carrousel van fraude en hebzucht. Misschien komt een boek dat in alle ernst de methode van McKinsey, het beroemdste consultancybureau wereldwijd, uiteenzet dan ook op het verkeerde moment. Laat u niet afleiden door de huidige hetze, zeker niet als u een boek in handen hebt dat u de aanpak van McKinsey gedetailleerd toelicht. Kortom, u leert zelf hoe u uw bedrijfsproblemen scherp en nuchter kunt analyseren. Op basis van die analyse moet u een strategisch plan uitstippelen, het handelsmerk van de McKinsey-ites, zoals de consultants genoemd worden. Tussendoor levert het boek nog andere tips, bijvoorbeeld over vergaderen, het leiden van teams en zelfmanagement. In het boek dat Ethan Rasiel beroemd maakte, The McKinsey Way, zette hij de aanpak van de beroemdste consultants uiteen. Hij toonde wat The Firm (zoals het bureau vaak genoemd wordt) doet. Nu focust hij nog sterker op de praktijk, op het hoe, zodat u de methode zelf kunt toepassen in uw eigen carrière en in de eigen organisatie. Dit is een praktijkboek. Het boek blijkt een vergaarbak van wenken en methoden. In sommige hoofdstukken vindt u ook ervaringstips van McKinsey-ites. Strategie is nooit zo belangrijk geweest. Nu de concurrentie steeds intenser en de klant steeds mondiger wordt, is succes uit de losse pols steeds zeldzamer. Steun om het strategische pad te effenen is dan ook welkom. Bepaalde technieken, steunbruggetjes bij de denkwijze en vooral veel voorbeelden geven het boek voldoende jus. Wie The McKinsey Way las, krijgt nu geregeld een déjà-lu-gevoel. De doorslagjes zijn legio. Dat betekent nog niet dat dit boek overbodig is. Aan bepaalde herhalingen valt gewoon niet te ontsnappen als je het over de strategische consultant par excellence hebt. De nadruk ligt nog altijd op drie punten: de ervaring (die herkenbare patronen oplevert), de kennis (geruggensteund door de beroemde gegevensbank) en uiteraard de analytische denkwijze. Zeg nu zelf, zou u geen boek lezen dat u op weg helpt om zo gestructureerd te denken over ondernemen? - De McKinsey-praktijk (Business Contact, 2003, 227 blz.). - The McKinsey Way: Ethan Rasiel leidt u stap voor stap door de werkwijze van de McKinsey-consultants (McGraw-Hill, 1999, 187 blz.). Nederlandse vertaling: De McKinsey-methode (Business Contact, 2002, 190 blz.). De originele Engelstalige uitgaven vonden we vlot bij Acco Leuven. Tel.: 016 29 11 00, fax: 016 20 73 89.