Zo'n 600.000-maal is de cd "Helmut Lotti goes Classic" sinds november 1995 over de toonbank gegaan. 470.000-maal in België, meer dan 100.000-maal in Nederland. Sedert een drietal weken wordt ook Frankrijk aangeboord, en de plannen liggen klaar om nog andere Europese markten te bestormen met "Caruso", "Funiculi, Funicula" en de rest.
...

Zo'n 600.000-maal is de cd "Helmut Lotti goes Classic" sinds november 1995 over de toonbank gegaan. 470.000-maal in België, meer dan 100.000-maal in Nederland. Sedert een drietal weken wordt ook Frankrijk aangeboord, en de plannen liggen klaar om nog andere Europese markten te bestormen met "Caruso", "Funiculi, Funicula" en de rest. Vlaanderens populairste zanger mag de groei van de Belgische cd-markt in '95 goeddeels op zijn rekening schrijven. De man die Lotti dat licht-klassieke repertoire aanpraatte, is Piet Roelen (45j.), z'n artistiek en zakelijk manager. "Helmut zag dat aanvankelijk helemaal niet zitten," vertelt Roelen over de incubatieperiode van de Classic-idee, die inmiddels is uitgemond in een cd, een concerttournee, een BRTN-televisieshow, een koopvideo, en straks allicht een nieuwe cd in hetzelfde genre. "Voor de eerste cd heb ík in mijn eentje de muziek bij mekaar gezocht, voor de tweede gebeurt dat samen met Helmut, die er nu wél in gelooft." Je zou voor minder : gerekend aan een PPD-prijs (verkoopprijs aan kleinhandel) van zo'n 500 frank, zijn 600.000 cd's immers meteen goed voor een omzet van 300 miljoen frank ! Welke winst daaruit wordt gepuurd ? Geen antwoord. Roelen heeft het dezer dagen overigens bijzonder druk, want ook Lisa Del Bo, die in mei ons land verdedigt op het Eurosongfestival, komt uit zijn "stal", net als Bart Kaëll, Niels William, en een aantal minder bekende artiesten. Piet Roelen was nochtans niet voor dit vak in de wieg gelegd. Geboren als landbouwerszoon in het Nederlandse Chaam, een paar kilometer voorbij Baarle-Hertog, had hij niet de minste muzikale aspiraties. Maar hij had wél een vriendin die in een bandje zong. Zo kreeg hij contacten met concertorganisatoren en rolde hij "per ongeluk" de muziekbusiness in. Want toen in 1971 de Griekse bard Demis Roussos naar Rotterdam zou komen, liet de Nederlandse promotor het plots afweten. Roelen nam het concert over "ik had geen last van enige ervaring ter zake" en het werd een succes. Dus zette hij zijn bemiddelingsactiviteiten tussen artiesten en organisatoren voort, en wel aan beide zijden van de Belgisch-Nederlandse grens. Langs Belgische kant werd de bvba Theaterbureau Piet Roelen opgericht, later gevolgd door nv Piet Roelen Productions (waaronder de plaatproducties van o.a. Lotti en Lisa Del Bo thuishoren, evenals de organisatie van bedrijfsevenementen, dorpsfeesten e.d.) en tenslotte nv P.R. Management en Beheer, de beheersmaatschappij. Aan Nederlandse kant is er slechts één firma : bv Organisatiebureau Piet Roelen. Om van zijn Nederlandse naar zijn Belgische bedrijven te gaan, hoeft Roelen overigens zijn kantoor niet te verlaten : het staat immers pal óp de grens in Baarle-Hertog. "Maar daar hoef je verder niks onoorbaars achter te zoeken, het is gewoon makkelijk werken zo." Ondanks het Lotti-succes, vormt muziek voor Roelen toch niet de hoofdbrok van zijn business : zowat 80 % van zijn totale omzet hoe groot die dan wel is, wil hij echter niet kwijt komt uit events en bedrijfsfeesten die hij tot zelfs in Ibiza of San Francisco organiseert voor klanten als Digital, Goodyear of Bandag. HELMUT LOTTI EN PIET ROELEN Succes-cd krijgt een vervolg.