1 X Gastronomie

Onmiskenbaar is de oude vertrouwde Larousse Gastronomique (Kosmos/Z&K, 75 euro, 85 euro vanaf begin 2004) dé culinaire bijbel. Van 's werelds beroemdste gastronomische naslagwerk verscheen een herziene editie. Het monument geeft uitleg bij 4000 trefwoorden. In het bijgevoegde receptenboek vindt u 3000 bereidingen.
...

Onmiskenbaar is de oude vertrouwde Larousse Gastronomique (Kosmos/Z&K, 75 euro, 85 euro vanaf begin 2004) dé culinaire bijbel. Van 's werelds beroemdste gastronomische naslagwerk verscheen een herziene editie. Het monument geeft uitleg bij 4000 trefwoorden. In het bijgevoegde receptenboek vindt u 3000 bereidingen. In Trappist - Het bier en de monniken (Davidsfonds, 34,50 euro) vertelt Jef van den Steen de geschiedenis van de Belgische trappistenabdijen. De broeder-brouwers geven een rondleiding en beschrijven geuren, kleuren en smaken van hun bier. Elk abdijbezoek wordt afgerond met toeristische tips én recepten. Proost. In De 100 kapitale vragen van Paul D'Hoore over mensen en geld (Globe, 16,50 euro) licht de VRT-journalist allerhande economische en financiële begrippen kraakhelder uit. Met een kwinkslag en een aanstekelijk enthousiasme. Zie bespreking in Trends van 16 oktober 2003. Samen met dochter Helena doorkruiste Jan Lamers, tot voor kort topman bij Uitgeversbedrijf Tijd, Canada. Zijn verslag, Canada Drive (Lannoo, 16,95 euro), is geen klassiek reisverhaal over bezienswaardigheden: hij toont hoe verscheidenheid niet noodzakelijk leidt tot maatschappelijke ontwrichting, maar kan bijdragen tot een rijkere samenleving. In meer dan 500 lemma's, alfabetisch gerangschikt en rijkelijk geïllustreerd, antwoordt Beroep: koning der Belgen (Van Halewyck, 22,50 euro) op alle mogelijke en onmogelijke vragen over de koning. Voor de antwoorden zorgt de federale ombudsman Pierre-Yves Monette, tevens ereconsul van het kabinet van de koning. De makers noemen Dif (Veen, 25 euro) een blad zonder houdbaarheidsdatum, een bookazine, een mix van boek en magazine. Vernieuwing vormt de leidraad voor dit buitenmaats blad met zeskoppige hoofdredactie, onder wie Deng-chef Danny Ilegems. Vier topeconomen, aangevoerd door Robert Shiller, weiden er zelfs uit over de economische toestand. Het is mooi geweest - Het kantoor is geen pretpark (Roularta Books, 19,95 euro) blijkt het opvallendste managementboek van 2003. De Keulse reclamemaakster Judith Mair rekent af met de mythe van soft skills en pleit voor discipline. Duidelijke regels verhinderen ook dat de werknemer zich laat uitbuiten. Zie bespreking in Trends van 18 september 2003. Op het eerste gezicht spreekt de Britse celebrity taoïst Stephen Russell, alias de Barefoot Doctor, alleen new-agetaal. In Handboek voor stadskrijgers - Supersnelle spiritualiteit voor mensen met een hoog tempo (Forum, 21,95 euro) doorprikt hij die indruk door zich even gretig te richten op wat de doorsnee mens begeert: seks, macht en geld. Wilt u meer voldoening halen uit uw job? Zo'n vraag is een uitdaging voor Marjan van Lier, oprichter van het Amsterdamse management- en bezinningscentrum Carnac. In Wakker worden op je werk - Coach jezelf naar meer plezier in je werk (Spectrum, 16,95 euro) koppelt ze het streven naar efficiënt werken met spiritualiteit-zonder-geitenwollensokken. Welke factoren beïnvloeden uw gedrag bij persoonlijke veranderingen? Hoe kunt u samen met anderen eindelijk die verandering doorvoeren die u zo graag wilt? Ben Tiggelaar antwoordt met een integraal stappenplan én toont cases in Doen - Nieuwe, praktische inzichten voor verandering en groei (Spectrum, 17,95 euro). De meeste bedrijven zijn in handen van ratten die op hun weg naar de top geen enkel middel schuwen - geheel volgens de door Machiavelli in 1513 beschreven regels van het machtsspel. In De kleine Machiavelli (Elmar, 10 euro) verklappen Peter Noll en Hans Rudolf Bachmann hoe managers aan de macht komen én blijven. Schitterende satire. Heeft een slang een staart? Was Pythagoras een schurk? Dergelijke vragen vinden we in Jongens & Wetenschap2 (Globe, 22,50 euro), het vervolgboek op de eerste succesvolle vraagbaak van Sven Speybrouck en Koen Fillet, geïnspireerd door hun gelijknamige populaire radioprogramma op Radio 1. Luc De Decker