S tephan Bancel (32), sinds enkele weken managing director van Eli Lilly Benelux, verdoet geen tijd met lanterfanten. De Fransman uit Marseille haalde zijn ingenieursdiploma aan de prestigieuze Ecole Centrale in Parijs. Maar dat volstond niet, hij voegde er een mastertitel in de biochemie aan de universiteit van Minnesota en een MBA van Harvard aan toe. ...

S tephan Bancel (32), sinds enkele weken managing director van Eli Lilly Benelux, verdoet geen tijd met lanterfanten. De Fransman uit Marseille haalde zijn ingenieursdiploma aan de prestigieuze Ecole Centrale in Parijs. Maar dat volstond niet, hij voegde er een mastertitel in de biochemie aan de universiteit van Minnesota en een MBA van Harvard aan toe. Als verkoop- en marketingdirecteur van BioMérieux voor de regio Azië - Stille Zuidzee (1995-1998) verrijkte hij zijn Japanse kennis. "Mijn oom, een zakenman die zich in Noord-Amerika heeft gevestigd en die ik als mijn mentor beschouw, heeft me in de richting van de Verenigde Staten, hun bedrijfscultuur en hun waarden geloodst, maar ook naar Japan," zegt Bancel. Na zijn verblijf in Tokio trok hij naar de Verenigde Staten. "Als ik een keuze moet maken, opteer ik over het algemeen voor de moeilijkste weg," zegt hij. Dat bracht hem in 2000 op de productieafdeling van Eli Lilly, een groot Amerikaans farmaceutisch bedrijf. "Het was mijn taak om de commerciële diensten van de firma te integreren," legt hij uit. "Om de monotonie in mijn carrière te breken, besloot ik om helemaal van nul te herbeginnen, in de productie."Na een tussenstop in Groot-Brittannië - die zijn Amerikaanse echtgenote Brenda op prijs stelde, want zij heeft haar hart verloren op het Oude Continent - vertrok Bancel in maart 2002 opnieuw naar de VS, waar hij verantwoordelijk werd voor het omwerken van de productieprocessen in het laboratorium. Hij volbracht die uitdaging met succes, maar Bancel wou opnieuw de commerciële weg op. Op een bepaald moment is er de kans om het filiaal van de Benelux te gaan leiden. Zijn opdracht? In de volgende twee jaren vijf nieuwe producten lanceren op de Belgische markt. "We gaan het aantal producten waarvoor we promotie maken, verdubbelen." Zijn doel? "Al deze nieuwe producten lanceren, alsook Cialis, een pil die erectiestoornissen verhelpt en die van bij zijn lancering op de markt bleek aan te slaan." Pierre-Yves Warnotte"Als ik een keuze moet maken, opteer ik over het algemeen voor de moeilijkste weg."