The Wall Street Journal Europe, die wordt uitgegeven door Dow Jones & Company, vangt het dalende aantal lezers van de printversie op door een deel van zijn oplage te laten sponsoren door bedrijven. Het model werd ontwikkeld door een Belg. Sinds 2002 werkt Gert Van Mol voor The Wall Street Journal Europe. Hij had twee jaar eerder zijn bedrijf The Publishing Company, uitgever van Teek, verkocht. Tot 2007 was Van Mol, die pendelt tussen Schilde en Londen, hoofd operaties van de krant. Toen hij dat jaar overstapte naar marketing, zag hij meteen een kans om een nieuwe band te smeden tus...

The Wall Street Journal Europe, die wordt uitgegeven door Dow Jones & Company, vangt het dalende aantal lezers van de printversie op door een deel van zijn oplage te laten sponsoren door bedrijven. Het model werd ontwikkeld door een Belg. Sinds 2002 werkt Gert Van Mol voor The Wall Street Journal Europe. Hij had twee jaar eerder zijn bedrijf The Publishing Company, uitgever van Teek, verkocht. Tot 2007 was Van Mol, die pendelt tussen Schilde en Londen, hoofd operaties van de krant. Toen hij dat jaar overstapte naar marketing, zag hij meteen een kans om een nieuwe band te smeden tussen de bedrijfswereld en de krant. In 2007 waren er namelijk heel wat bedrijven weggevallen als sponsor. Van Mol bedacht een manier om dat verlies op te vangen. Hij richtte het Wall Street Journal Europe Future Leadership Institute op, een virtueel instituut dat de link legt tussen bedrijven en universiteiten. Het instituut organiseert seminaries en bedrijven kunnen die sponsoren. In ruil worden hun logo's afgedrukt bij de dagelijkse advertentie met de activiteiten van het instituut in de krant (zie foto). Interessant is de manier waarop de bedrijven betalen voor die zichtbaarheid: ze kopen kranten. Die worden gratis verdeeld op strategische plaatsen zoals universiteiten, businessschools, vier- en vijfsterrenhotels of privéjets. "Er liggen elke dag zo'n 31.000 kranten in 180 businessschools en universiteiten en in 330 vier- en vijfsterrenhotels in heel Europa. De krant heeft een oplage van 75.000 exemplaren. Het instituut is nu dus al goed voor 43 % van de oplage van The Wall Street Journal Europe", rekent Van Mol uit. Studenten zijn de lezers van morgen De seminaries zijn de plaatsen waar bedrijven en studenten - de Wall Street Journal-lezers van morgen - elkaar ontmoeten. "Op grote conferenties zoals Davos en de European Business Summit huur ik netwerktafels, waarvoor ik vijf CEO's en vijf studenten uitnodig. Op de Wall Street Journal Education-website schrijven studenten dan reports over wat ze geleerd hebben tijdens deze seminaries." Van 3 tot 5 november lanceert Van Mol met de International Student Senate een nieuw initiatief om bedrijven en studenten met elkaar in contact te brengen. "Elke universiteit en businessschool heeft presessen, mensen die meestal al iets hebben bewezen. We brengen deze verkozen studentenleiders in Schilde en Bree samen met internationale thought leaders op verschillende vlakken van de samenleving: militair, religie, muziek, sport, business en politiek." Waarom in Schilde en Bree? In Londen worden zo veel evenementen georganiseerd, dat een klein, nieuw initiatief in het aanbod verzuipt. Van Mol verwijst naar het kleine skioord Davos, dat vóór het World Economic Forum er neerstreek ook onbekend was. "Schilde is interessant omdat het het dorp met het hoogste inkomen per capita in België is. Bree ligt bij het drielandenpunt en ontwikkelt veel initiatieven met Nederland en Duitsland."