Om de optielijst van de Audi A6 te bestuderen, neem je maar beter een dagje vrijaf. Ze is eindeloos. En duur. Audi gaf ons een versie van de A6 50TDi mee, die aftikte bij 104.842 euro. Dat is precies 40.692 eu...

Om de optielijst van de Audi A6 te bestuderen, neem je maar beter een dagje vrijaf. Ze is eindeloos. En duur. Audi gaf ons een versie van de A6 50TDi mee, die aftikte bij 104.842 euro. Dat is precies 40.692 euro meer dan de instapprijs. Met de factuur voor de opties op onze testauto koop je dus een behoorlijk uitgeruste Audi A4. Het is geen nieuw zeer. De Duitse premiummerken voeren dat optiebeleid al jaren. Deels omdat hun optielijst meer mogelijkheden bevat dan die van de meeste andere merken, deels omdat ze bewust een ander beleid voeren. Het topmodel van Kia bijvoorbeeld, de sportieve en coupé-achtige limousine stinger, is standaard zeer ruim uitgerust. Zozeer dat op de optielijst alleen nog een schuifdak staat. Bij de Duitse premiummerken is de redenering: wie 60.000 euro kan geven voor een auto, kan gerust ook 20.000 meer neertellen. De duurste individuele optie - heel wat opties zitten samen in packs - op onze testwagen was het geluidssysteem van Bang&Olufsen: 7345 euro. De ruimtelijke geluidsweergave streelde onze oren.