1. De achtste generatie van de GTi is alleen te krijgen met een automatische versnellingsbak van het bekende DSG-type. De puristen en de liefhebbers zullen dat ongetwijfeld betreuren.
...

1. De achtste generatie van de GTi is alleen te krijgen met een automatische versnellingsbak van het bekende DSG-type. De puristen en de liefhebbers zullen dat ongetwijfeld betreuren. 2. Onder de motorkap zit de viercilinder met turbo in een versie met 245 paarden. Een motor die heel lineair en dus aangenaam accelereert, en heel soepel reageert in de lage toeren. Je krijgt altijd meer dan voldoende vermogen en trekkracht, maar agressief zoals in sommige andere sportwagens is hij niet. 3. Toen we in onze testauto stapten, kregen we meteen de indruk dat het interieur van deze GTi zich veel minder dan zijn voorgangers onderscheidt van de gewone Golf. 4. In zijn jongste generaties kreeg de GTi van de puristen vaak het verwijt dat hij te comfortabel en te bourgeois was geworden, en daarmee indruiste tegen de GTi-filosofie. Misschien verklaart dat waarom de ingenieurs het onderstel voor deze achtste generatie behoorlijk rauw afstelden. Voor ons mocht het best wat comfortabeler. Daarnaast valt het geluid van de uitlaat op: er is blijkbaar bewust voor gekozen daar nogal wat gebrom te produceren en dus de sportieve aard van de GTi te benadrukken. Maar bij lange afstanden stoort dat geluid al snel.