1. Gewicht is belangrijk voor een elektrische auto. Elke kilo verhoogt het verbruik, en rijbereik is het eerste waar een consument naar kijkt. Omdat elk grammetje telt, maken de automerken soms merkwaardige keuzes. Zo is de ID. 4 een elektrische auto, ...

1. Gewicht is belangrijk voor een elektrische auto. Elke kilo verhoogt het verbruik, en rijbereik is het eerste waar een consument naar kijkt. Omdat elk grammetje telt, maken de automerken soms merkwaardige keuzes. Zo is de ID. 4 een elektrische auto, maar heeft de versie die we testten geen elektrisch bediende achterklep. Gewoon met de hand te openen dus. En dat in een auto van meer dan 47.000 euro... 2. De boordplank is in grote lijnen dezelfde als die van de ID. 3, tot in het extreme vereenvoudigd. De meeste functies laten zich bedienen via het aanraakscherm. Daar zijn we geen fan van. De knop om de versnelling te bedienen zit wat ongelukkig verborgen achter het stuur. 3. De batterij van de ID. 4 kan een laaddebiet aan tot 125 kilowatt. Een zo goed als lege batterij laat zich dus in nauwelijks 40 minuten opladen tot 80 procent van de capaciteit, goed voor een zekere autonomie van om en bij 300 kilometer. 4. Een combinatie van sensoren en camera's zorgt ervoor dat de ID. 4 vanzelf vertraagt als je een voorligger nadert. Niet alleen omwille van de veiligheid, ook om de kinetische energie van die vertraging in de batterij meteen te recupereren en niet te wachten tot de bestuurder remt. Tijdens de test verliep dat proces natuurlijk en soepel.