1 We reden met de iX 50, de krachtigste versie met de grootste autonomie. Er is ook een iX 40 met minder paarden (326) en een iets minder scherpe acceleratie. De kleinere batterij levert een officiële autonomie van ...

1 We reden met de iX 50, de krachtigste versie met de grootste autonomie. Er is ook een iX 40 met minder paarden (326) en een iets minder scherpe acceleratie. De kleinere batterij levert een officiële autonomie van 425 kilometer, zodat je in reële omstandigheden moet rekenen op 370 km. Uiteraard is ook het prijskaartje lichter: 81.200 euro. 2 In ons testvoertuig waren de grote centrale iDrive-knop en de schakelaars om de stoel af te stellen in kristal uitgevoerd. "Een optie", haastte de testbegeleider zich te zeggen, toen hij zag dat we onze neus optrokken voor zoveel kitch. De bestaansreden van die optie: in China zijn ze gek op die glinsterende knoppen. 3 Het interieur verraadt de roeping van de iX: het is een elektrische reiswagen. Achterin is er een zee van been- en hoofdruimte. Aangezien er geen middentunnel op de vloer staat, zit achterin ook een derde passagier best comfortabel. 4 De iX is extreem licht en sterk gebouwd, onder andere dankzij het gebruik van koolstofvezel. Dat hij toch nog ruim 2500 kilo haalt, komt door de batterij: die weegt 700 kilo.