1. Van de eerste generatie was er naast de basisversie ook een iets langere versie, de Gran Tourer. Die had een derde stoelenrij en dus zeven zitjes. Die versie wordt in de tweede generatie niet meer gemaakt. De zevenzitter is wel nog te koop "z...

1. Van de eerste generatie was er naast de basisversie ook een iets langere versie, de Gran Tourer. Die had een derde stoelenrij en dus zeven zitjes. Die versie wordt in de tweede generatie niet meer gemaakt. De zevenzitter is wel nog te koop "zolang de voorraad strekt". 2. Zoals bij elk nieuw model zet BMW alweer een digitale stap verder. Veel functies moeten nu via het dubbele en mooi ogende aanraakscherm worden aangestuurd. Dat is een esthetische verbetering, maar geen stap vooruit voor het gebruiksgemak. De interface is ook niet altijd even intuïtief. Naar de instelling van het basgeluid zocht onze medereiziger ruim 2 minuten. 3. Naast de diesel zijn er drie benzineversies van de 2 Active Tourer. De 218i (3-cilinder van 1,5 liter en 136 paarden) kost minstens 34.250 euro. De 220i (3-cilinder, 1,5 liter en 170 paarden) heeft een milde hybride ondersteuning voor minstens 35.250 euro. De krachtigste 223i heeft een 4-cilinder van 2 liter (204 paarden) en moet minstens 43.100 euro kosten. 4. Alle versies van de Active Tourer hebben een automatische versnellingsbak met zeven gangen. Die bedien je niet langer met een pook, maar met een piepkleine schakelaar op de console. Dat is geen ergonomische vooruitgang.