S tockmans werd in 1874 opgericht door de gelijknamige familie. Sinds 1984 is de familie Devos eigenaar van de onderneming. Stockmans is actief in vier marktsegmenten: drukwerk voor reclamebureaus, de huisstijl van bedrijven, kalenders en speciale projecten zoals kinderboeken. De kalenders tekenen voor een substantieel deel van de omzet, die vorig jaar 5,26 miljoen euro bedroeg. Gedelegeerd bestuurder Bruno Devos: "Dankzij...

S tockmans werd in 1874 opgericht door de gelijknamige familie. Sinds 1984 is de familie Devos eigenaar van de onderneming. Stockmans is actief in vier marktsegmenten: drukwerk voor reclamebureaus, de huisstijl van bedrijven, kalenders en speciale projecten zoals kinderboeken. De kalenders tekenen voor een substantieel deel van de omzet, die vorig jaar 5,26 miljoen euro bedroeg. Gedelegeerd bestuurder Bruno Devos: "Dankzij de niche van de kalenders kunnen we een rol van betekenis spelen in de sterk competitieve grafische sector." Stockmans beschikt over een uitgebreid gamma, van de drie- en viermaandenkalenders tot de jaarkalenders. Prijzen variëren van 0,5 euro tot 50 euro per exemplaar. De kalender opnieuw uitvinden en vernieuwen loopt als een rode draad doorheen de bedrijfsvoering. Bruno Devos: "Bij de staande kalenders bijvoorbeeld laten we het logo van het bedrijf uitsteken. Eenvoudig, maar wel vernieuwend." Devos nam een patent op het model voor de Benelux, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Meer landen was financieel niet haalbaar. "En wat zie je? Op internationale beurzen nemen Oost-Europeanen en Aziaten onze kalenders mee om die dan te kopiëren." Vernieuwen beperkt zich niet tot uitvinden. Zo was de modekalender 'Vision Fragments' de vrucht van een unieke samenwerking met het kruim van Belgische ontwerpers. Soms is er ook interactie mogelijk met de gebruiker van de kalender. Voor Technopolis werd, in samenwerking met het reclamebureau BBC Communications, een kalender met fosforescerende inkt, geurinkt en waterverfinkt gemaakt. "Door de personalisatie willen we een meerwaarde geven aan het dagelijkse gebruiksinstrument dat de kalender is. Je communiceert tenslotte met je klanten, 365 dagen per jaar." Het volledige productieproces - van creatie tot afwerking - gebeurt binnenshuis. Op die manier kan snel worden ingegrepen wanneer iets misloopt. De bestellingen lopen meestal al in januari en februari binnen. Hoewel ook laatkomers op hun wenken worden bediend. "We krijgen ook nog veel aanvragen in september en oktober," zegt Bruno Devos. "Aangezien er rek op onze capaciteit zit, weten we ook die bestellingen tot een goed einde te brengen." Melanie De Vrieze nLeasingbedrijven willen gestandaardiseerde voertuigkleuren. De kalender opnieuw uitvinden en vernieuwen loopt als een rode draad doorheen de bedrijfsvoering.