31ste Internationaal Filmfestival van Vlaanderen

Info en reservatie: tel. 070 225 225 en www.filmfestival.be

Tussen 6 en 16 oktober zetten Kinepolis Gent, Capitole, Studio Skoop, Sphinx, Filmplateau en Kunstencentrum Vooruit hun deuren open voor het 31ste Internationaal Filmfestival van Vlaanderen.

Het festival schiet officieel uit de startblokken op 5 oktober met ‘Omagh’, een niet voor de hand liggende openingsfilm van Pete Travis. De crea- tieve kracht achter ‘Omagh’ is Paul Greengrass, bekend van onder meer ‘Bloody Sunday’ en ‘The Bourne Supremacy’, die de prent produceerde en schreef. Omagh, een klein stadje in Noord-Ierland waar katholieken en protestanten vredig samenleefden, werd anno 1998 het mikpunt van een bomaanslag door enkele dissidenten van het Provisional IRA. Met dit sterk politiek getint drama sluit het filmfestival aan bij de actualiteit. De verbeten strijd voor gerechtigheid van de inwoners van Omagh is tegelijk hoopgevend.

Naar jaarlijkse gewoonte wordt de programmering opgedeeld in verscheidene secties. De avontuurlijk ingestelde filmliefhebber weet intussen dat hij zich moet focussen op de films uit ‘A Look Apart’ of de ‘XploreZone’. Zoals u uit de affiche kunt afleiden, staat Zuid-Afrika dit jaar centraal. Niet alleen hedendaagse en klassieke Zuid-Afrikaanse filmproducties werden in het programma opgenomen. Enkele Zuid-Afrikaanse muziekevenementen zetten de zalen van Vooruit op hun kop en Jigsaw (het International Music Video Festival van Jo Smets) toont clips en spots van onder meer Daniel Levi (clips voor Massive Attack, LFO en Nike) en Trevor Clarence (bekend van MTV‘s ‘Crazy Monkey’-campagne).

Uiteraard staan ook enkele vaderlandse producties op het programma. Er is een hommage aan de overleden filmmaker Frans Buyens, de theatermaker Wayne Traub komt zijn filmdebuut ‘Maria Dolores’ voorstellen, Stefan Streker introduceert zijn debuut ‘Michael Blanco’ en Lieven Debrauwers ‘Confituur’ – niet echt ons genre, maar onlangs laaiend enthousiast onthaald op het filmfestival van Venetië – sluit het festival feestelijk af.

Onze voorkeur gaat uit naar de Waalse productie ‘Calvaire’ van Fabrice du Welz. Du Welz baseerde zich voor zijn sinistere en onaangename sfeer (tijdens de projectie in Cannes verlieten toeschouwers geregeld de zaal) op enkele klassiekers uit het horrorgenre en ‘The Texas Chainsaw Massacre’ in het bijzonder. ‘Calvaire’ heeft bij momenten iets van een surreëel, maar agressief sprookje. Als kijker kun je slechts besluiten dat er behoorlijk geschift volk vrij rondloopt in de Waalse Ardennen.

Het paradepaardje van dit filmfestival blijft de ‘Competitie’ Impact van Muziek op Film. Zeker niet te missen is ‘Nobody Knows’ van de Japanse filmmaker Kore-Eda Hirokazu. In ‘Nobody Knows’ worden vier kinderen door hun moeder aan hun lot overgelaten in een appartement in Tokio. Kore-Eda hanteert een losse reportagestijl en bouwt zijn tragedie langzaam op. De kijker krijgt de tijd om zich met de personages vertrouwd te maken, maar zodra hij in de leefsituatie van de kinderen is opgenomen, laten de beelden hem niet meer los. ‘Nobody Knows’ is bangelijk aangrijpend!

De liefhebbers van familie-epen komen gegarandeerd aan hun trekken met het twaalf uur durende ‘Heimat 3’, voor de gelegenheid opgedeeld in zes vertoningen.

Piet Goethals

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content