1. De autonomie van een elektrische wagen wordt door de autoconstructeurs gebruikt als verkoopargument. Speur het straatbeeld af naar een advertentiepaneel met een 'EV' erop, en u zult vaststellen dat het rijbereik er steevast bij ve...

1. De autonomie van een elektrische wagen wordt door de autoconstructeurs gebruikt als verkoopargument. Speur het straatbeeld af naar een advertentiepaneel met een 'EV' erop, en u zult vaststellen dat het rijbereik er steevast bij vermeld staat. Op reclameborden voor benzine-auto's of diesels staat nooit vermeld hoeveel kilometers ver u ermee raakt. 2. De officiële autonomie van een elektrische auto, berekend volgens de Europese WLTP-norm, moet u met een korrel zout nemen. Een afwijking van 30 procent is geen uitzondering, leren veel metingen in realistische rijomstandigheden. Bij de Korando leek dat tijdens onze korte test mee te vallen: we vertrokken met een volle batterij en hadden ongetwijfeld 300 kilometer kunnen halen, behoorlijk dicht bij de door Korando opgegeven norm.3. Uiteraard speelt het parcours een cruciale rol: we reden vooral op trage binnenwegen, met snelheidsbeperkingen tot doorgaans 50 en soms 30 kilometer per uur. In die omstandigheden komt een elektrische auto het efficiëntst uit de hoek.4. SSangYong meldt dan ook dat je uitsluitend in stadsverkeer zelfs 474 kilometer ver komt. Dat lijkt ons een behoorlijk optimistisch cijfer.