Niet alleen Michel Nierinck (49) is het afgelopen jaar flink veranderd. Ook zijn koeriersbedrijf onderging de voorbije 365 dagen een ware metamorfose. Haas telde vorig jaar 40 wagens en 50 personeelsleden. Inmiddels rijden er 70 wagens rond, stelt Nierinck 90 mensen tewerk en klimt de omzet geconsolideerd boven de 5 miljoen euro. De oorspronkelijke idee om rustig bezig te zijn met een bedrijfje dat "niet te groot, niet te klein" was, liet hij snel varen.
...

Niet alleen Michel Nierinck (49) is het afgelopen jaar flink veranderd. Ook zijn koeriersbedrijf onderging de voorbije 365 dagen een ware metamorfose. Haas telde vorig jaar 40 wagens en 50 personeelsleden. Inmiddels rijden er 70 wagens rond, stelt Nierinck 90 mensen tewerk en klimt de omzet geconsolideerd boven de 5 miljoen euro. De oorspronkelijke idee om rustig bezig te zijn met een bedrijfje dat "niet te groot, niet te klein" was, liet hij snel varen. Amper enkele maanden na de overname kocht hij in Geraardsbergen sectorgenoot Belle Vue op, dat binnenkort een nieuwe stek vindt in Ninove. Enkele weken geleden kreeg hij ook vaste voet aan de grond in Limburg, waar hij vanuit Hasselt voor rekening van AMP/PVD kranten en tijdschriften naar de krantenwinkels brengt. "Negen chauffeurs, 500.000 euro extra omzet. Nu nog een stek aan de kust - Oostende of zo - en Vlaanderen is gedekt," kondigt Nierinck aan. "Niet slecht voor iemand die een jaar geleden met moeite wist dat een vrachtwagen vier wielen heeft." Haas en de andere dochters beleveren 's nachts vooral kranten en magazines en brood en banket. Overdag richt de koerier zich op pakketten voor drukkerijen, voedingszaken en onderaannemingsopdrachten voor logistieke reuzen als ABX, DPD, TNT en Gefco. "In Hasselt reden de trucks alleen 's nachts en stonden die overdag te blinken. Ik probeer het rendement op te krikken door dagcontracten in de wacht te slepen." "De kunst is: je omringen met de juiste mensen," vindt Nierinck. "Zo weinig mogelijk zelf doen, maar mensen vinden die het beter kunnen dan jezelf en ze de verantwoordelijkheid geven. Mijn kracht is het commerciële, de rest delegeer ik. Al moet ik toegeven: het is geweldig moeilijk om goede medewerkers te vinden. Bij voorkeur neem ik vrouwelijke chauffeurs. Meestal zijn die zorgzamer, preciezer en vriendelijker."Nierinck werkte achtereenvolgens bij rederij CMB, Banque Nationale de Paris, en headhunter Michael Page, waar hij algemeen directeur was. Hij verwierf een zekere bekendheid als ondervoorzitter van het directiecomité van de beurs van Antwerpen en als commercieel directeur van die van Brussel, toen hij betrokken was bij een twintigtal beursintroducties. Later werkte hij nog bij Ernst & Young, KPMG en Westerlund. "Nu sta ik er alleen voor, dat is een wereld van verschil, zeker op moeilijke momenten. De eerste keer dat ik iemand moest ontslaan, was ik als de dood voor wat hij zou doen. Maar je leert snel dat je hard moet durven te zijn." L.H."Ik werf bij voorkeur vrouwelijke chauffeurs aan. Meestal zijn die zorgzamer, preciezer en vriendelijker."