De Duits-Luxemburgse mediagroep CLT-Ufa (met de commerciële RTL-zenders) liet vorige week horen dat "een overaanbod van televisiezenders in Europa hun leefbaarheid bedreigt." Ook in Vlaanderen dingen steeds meer tv-stations naar de aandacht van de kijker. Patrick Castelain (31 j.), general manager van de nieuwe jeugdzender The Music Factory/TMF-Vlaanderen, is er evenwel gerust in: "We concurreren niet met de grote generalistische stations. Onze ...

De Duits-Luxemburgse mediagroep CLT-Ufa (met de commerciële RTL-zenders) liet vorige week horen dat "een overaanbod van televisiezenders in Europa hun leefbaarheid bedreigt." Ook in Vlaanderen dingen steeds meer tv-stations naar de aandacht van de kijker. Patrick Castelain (31 j.), general manager van de nieuwe jeugdzender The Music Factory/TMF-Vlaanderen, is er evenwel gerust in: "We concurreren niet met de grote generalistische stations. Onze prime time ligt in de daluren van VTM of VT4, tussen 15 en 19 uur." De specificiteit van de programma's en van de doelgroep ("jongeren van 13 tot 30 jaar") en drie jaar ervaring van initiatiefnemer Lex Harding met de goed lopende muziekzender TMF-Nederland, staan volgens Castelain garant voor succes. De globale tv-reclamemarkt in Vlaanderen bedraagt 11 miljard frank. "Met 1 à 2% daarvan runnen we de business. De adverteerders die onze kerndoelgroep gericht willen benaderen, staan klaar." Bovendien is de Vlaamse nichezender, naar eigen zeggen, vanaf de opstartfase bijzonder kostenefficiënt door het gebruik van de faciliteiten van TMF-Nederland voor de opnames, het studiowerk en de gedigitaliseerde uitzendsoftware. TMF-Nederland mikt op "de herkenbaarheidsfactor" met als gevolg dat de Britse popzender MTV moeilijk tegen het lokale station kan optornen. "Ook TMF-Vlaanderen zal zich profileren met een eigen gezicht," kondigt Castelain aan. Dit gebeurt niet alleen met de Vlaamse zangeressen Yasmine en Inge Moerenhout. Er komen in Mechelen 16 voltijdse medewerkers. Castelain verwacht dat TMF-Vlaanderen de Vlaamse muzieksector nieuwe impulsen zal geven, met tientallen nieuwe arbeidsplaatsen. "Bij de noorderburen wordt 40% van de clips op TMF in Nederland gemaakt. We hopen in Vlaanderen op korte termijn 30% te bereiken. Daarnaast komt er ruimte voor merchandising. TFM zal over een jaar niet uit het Vlaamse straatbeeld weg te branden zijn. Vlaamse producties als Deus of K's Choice, die in Tien om te Zien of De Muziekdoos amper aan bod komen, krijgen meer kansen. De cd-markt slabakte. In Nederland is de sector gezond geworden door de bloeiende muziekcultuur rond TMF. Dat is het TMF-effect." Patrick Castelain liep school bij de commerciële zender VT4, waar de handelsingenieur van het Ruca in 1994 de opstart meemaakte en de commerciële politiek hielp uitwerken. Dat laatste had hij al gedaan voor TV Limburg, de regionale tv-zender van Concentra. Als sales manager bij VT4 raakte Castelain eveneens vertrouwd met de advertentiemarkt. Als projectmanager voor radiomerchandising en Internet, onderzocht hij het radiolandschap en mogelijkheden voor VT4 om met binnenlandse of buitenlandse partners in een commercieel radionetwerk te stappen. "Zo kwam ik in contact met de muziekwereld en met Lex Harding."