1. Skoda geeft voor de door ons geteste versie een autonomie op van 520 kilometer. Na onze test kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 21,6 kilowattuur. Met een batterij van 77 kilowattuur, levert dat een reële autonomie van 355 kilometer op. Een heel zuinige rijs...

1. Skoda geeft voor de door ons geteste versie een autonomie op van 520 kilometer. Na onze test kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 21,6 kilowattuur. Met een batterij van 77 kilowattuur, levert dat een reële autonomie van 355 kilometer op. Een heel zuinige rijstijl kan dat naar schatting nog iets aandikken tot 400 kilometer. 2. Importeur D'Ieteren heeft nog geen prijslijst voor deze afgeleide versie van de Enyaq. Wel konden we vernemen dat hij 10 procent meer zou kosten dan de gewone versie. Snel gerekend impliceert dat een instapversie van om en bij 48.000 euro. Voor de door ons geteste topversie wordt gemikt op 60.000 euro. In vergelijking met de klassieke Enyaq krijgt de klant een sportievere lijn en een betere aerodynamica die volgens Skoda 20 kilometer meer rijbereik oplevert. Anders bekeken: wie voor de coupéversie van deze EV gaat, doet dat omdat het oog ook wat wil. En dat werkt. Uit elk consumentenonderzoek blijkt dat de esthetiek en de sociale status van een model voor de Belg bij de belangrijkste criteria horen om een wagen te kiezen. 3. Skoda is tevreden over de verkoop van de gewone Enyaq. Precieze cijfers konden de verantwoordelijken ons niet geven, maar amper een fractie van de in ons land verkochte modellen gaat naar particulieren. Al de rest zijn bedrijfswagens of wordt gekocht door zelfstandigen.