Rijhulp

De Leon zit vol elektronische assistentiesystemen. Met de zelfregelende cruisecontrol en de rijvakassistentie kan de auto zelfstandig voorbijsteken op de autoweg door de richtingaanwijzer na...

De Leon zit vol elektronische assistentiesystemen. Met de zelfregelende cruisecontrol en de rijvakassistentie kan de auto zelfstandig voorbijsteken op de autoweg door de richtingaanwijzer naar links te zetten. Ook handig: een signaal dat verwittigt als u een portier wilt openen en er achter u een fietser komt aangereden. De goedkoopste versie van de Leon is uitgerust met een driecilinder-benzinemotor van 90 paarden: 21.210 euro. De krachtigste benzinemotor, de 1.5 TSi van 150 paarden, kost 24.340 euro en 27.685 euro met een batterij van 48 volt (mild hybrid). Volstaat de minder krachtige turbodiesel van 115 paarden in plaats van de FR-versie die we testten, dan rijdt u de showroom uit voor 24.585 euro. Op de optielijst staat ook bij Seat een stemassistent aan wie u gesproken vragen kunt stellen. Het systeem benadrukt graag dat Seat wel tot de Volkswagen behoort, maar een Spaanse auto blijft: u moet het systeem wekken door 'ola' te zeggen.