1. We genoten van de rit met de instapversie, die het doet met de welbekende 3 cilinder turbobenzine van 1,2 liter: een motor die voldoende pit heeft voor een compacte middenklasser en ook nog eens zuinig uit de hoek kan komen. Met zijn behoorlijk scherpe prijs is hij interessa...

1. We genoten van de rit met de instapversie, die het doet met de welbekende 3 cilinder turbobenzine van 1,2 liter: een motor die voldoende pit heeft voor een compacte middenklasser en ook nog eens zuinig uit de hoek kan komen. Met zijn behoorlijk scherpe prijs is hij interessant voor particulieren. 2. Professionele bestuurders en bedrijfsvloten zullen hun oog dan weer laten vallen op de fiscaal interessantere stekkerhybride (1,2 liter, 25 gr CO2, vanaf 36.150 euro). Met 180 paarden komt hij forser uit te hoek, maar de ingenieurs hebben voor het remgevoel blijkbaar nog altijd geen perfecte afstelling gevonden, merkten we tijdens een korte testrit. Net zoals het geval was met de Peugeot 308 is dat niet progressief genoeg. Daarmee bedoelen we dat de remmen vooral op het einde, als je van snelheid naar stilstand moet komen, plots iets te krachtig toeslaan en het daardoor moeilijker maken om te doseren met de rechtervoet. Dat heeft te maken met de samenwerking tussen de benzinemotor en de elektrische aandrijving, en de batterij die energie moet recupereren uit elke vorm van vertraging. Het is altijd een heikele oefening om zo'n systeem te finetunen. 3. Het is niet vanzelfsprekend meer als er een nieuw model op de markt komt, maar de Astra blijft wel nog altijd verkrijgbaar met dieselmotor. De 1.5 met turbo is goed voor 130 paarden en heeft een instapprijs van 28.650 euro.