1 We reden met de MHEV-versie, die voorzien is van een automatische versnellingsbak. De benzinemotor wordt bijgestaan door een kleine batterij van 48 volt. De instapversie zonder die lichte elektrische ondersteuning is er al voor 6.000 euro minder. D...

1 We reden met de MHEV-versie, die voorzien is van een automatische versnellingsbak. De benzinemotor wordt bijgestaan door een kleine batterij van 48 volt. De instapversie zonder die lichte elektrische ondersteuning is er al voor 6.000 euro minder. Daarna is er nog altijd een diesel, vanaf 32.790 euro. Andere benzineversies zijn de conventionele hybride (vanaf 38.990 euro) en een plug-inhybride (vanaf 45.990 euro). Met die motorconfiguratie kan de Sportage een officiële CO2-uitstoot van amper 26 gram per kilometer en een gemiddeld verbruik van 1,1 liter optekenen. Dat is fiscaal nog altijd behoorlijk interessant. Daarvoor krijgt u 265 paarden en 350 newtonmeter onder de voet. 2 De batterij van 13,8 kilowattuur levert een officiële elektrische autonomie van 70 kilometer - reken dus op 55 à 60 kilometer. Ondanks de aanwezigheid van de batterij blijft in deze versie nog altijd een kofferruimte van 540 liter over. 3 Sinds de tweede versie van midden jaren 2000 is de Kia Sportage de tweelingbroer van de Hyundai Tucson. Net zoals die Tucson komt de Sportage nu met een digitale instrumentencluster, waarin het beeld van de dodehoekcamera wordt geprojecteerd zodra je de richtingaanwijzer langs welke kant dan ook activeert. Briljante vondst.