1 Zijn hoge comfortniveau dankt de DS 9 vooral aan zijn elektronisch gestuurde ophanging, die standaard op alle versies zit. Sensoren en camera's scannen constant het wegdek, en met die informatie bereidt de ophanging zich voor op wat komt. Rijdt u over een vlucht...

1 Zijn hoge comfortniveau dankt de DS 9 vooral aan zijn elektronisch gestuurde ophanging, die standaard op alle versies zit. Sensoren en camera's scannen constant het wegdek, en met die informatie bereidt de ophanging zich voor op wat komt. Rijdt u over een vluchtheuvel, dan weet de ophanging al dat die eraan komt en staan alle parameters goed om er zo comfortabel mogelijk over te gaan. Mercedes introduceerde dat systeem in 2013 op de S-Klasse, zijn vlaggenschip. 2 Onder de motorkap is de DS 9 mee met zijn tijd. Er is dus geen diesel meer. Het is nu kiezen tussen twee plug-inhybrides, met een batterij die oplaadbaar is in een stopcontact, wallbox of snellader. In de eerste versie, die we testten, produceren de benzine- en de elektromotor samen 225 paarden voor de voorwielen. De tweede versie, de E-Tense 4x4, heeft een tweede elektromotor op de achteras en is dus een vierwielaandrijver. Die is goed voor 360 paarden en wordt ook gebruikt in de veel sportiever afgestelde Peugeot 508 PSE, de topversie van dat model. 3 De batterij van 11,9 kilowattuur zorgt voor een officieel elektrisch rijbereik van 48 kilometer en dus uitstekende (officiële ) cijfers: met een gemiddeld verbruik van 1,5 liter en een emissie van slechts 33 gram CO2 per kilometer zit de DS 9 ook perfect gepositioneerd voor de bedrijfsvloot.