1 De hybride versie van de C5X is van het type 'plug-in'. Je kunt de batterij dus opladen met een stopcontact of wallbox. Met een volle batterij krijg je theoretisch een elektrisch rijbereik van 50 kilometer. Reken in de praktijk dus o...

1 De hybride versie van de C5X is van het type 'plug-in'. Je kunt de batterij dus opladen met een stopcontact of wallbox. Met een volle batterij krijg je theoretisch een elektrisch rijbereik van 50 kilometer. Reken in de praktijk dus op ruim 40 kilometer. Op de vraag waarom de elektrische autonomie beperkt blijft tot 50 kilometer, antwoordde Citroën-CEO Vincent Cobée: "Heb je echt 80 kilometer nodig, zoals veel merken beweren?" Daar valt inderdaad over te discussiëren. 2 We reden 80 kilometer met de hybride C5X, en begonnen de rit met een volgeladen batterij. Na een mix van auto- en binnenwegen noteerden we een gemiddeld benzineverbruik van 2,3 liter. Met een vredige rijstijl blijf je dus makkelijk onder de 5 liter per honderd kilometer. Knap voor zo'n grote auto. 3 De C5X wordt uitsluitend gebouwd in China, en mikt dus ook op die markt. Daarom lieten de designers een wasmachine van polyester maken. Voor de Chinese consument is laadruimte heel belangrijk. Als er een wasmachine in past, is het oké. De Franse designers moesten dus bij elke wijziging aan de vormgeving van achtersteven en achterklep proberen of hun polyester wasmachine er nog vlotjes in ging.