3 vragen aan Pieter Jan Valgaeren

Artistiek directeur Stads- triënnale Hasselt-Genk

Waarom is ‘Screen It’ het thema van de Stadstriënnale die zaterdag opent?

“Overdag kijken we 60 procent van de tijd naar allerhande schermen. Schermen prikkelen ook kunstenaars. Als stadsfestival mikken we op een publiek dat niet per se vaak met hedendaagse kunst in contact komt, zoals het publiek in Brussel of Antwerpen. We werken met overheidsgeld, dus willen we zo veel mogelijk mensen bereiken. Dit thema spreekt veel mensen aan.”

Ligt de lat artistiek lager?

“Absoluut niet. We selecteerden een veertigtal kunstenaars, onder wie videokunstpioneer Nam Jun Paik en Laure Prouvost, die dit jaar het Franse paviljoen op de Biënnale van Venetië deed. Van Bill Viola tonen we heel vroeg werk, dat zelfs doorgewinterde kunstliefhebbers zelden hebben kunnen zien. En van Wolf Vostell brengen we een installatie van museale kwaliteit: het enige dat nog is overgebleven uit de legendarische Fluxus-trein.”

Met een Netflix & Chill-paviljoen gaat u toch erg plat?

“Kunstenaar Tom Galle creëerde een container die je via Airbnb kunt boeken. Daar is een bed, een Netflix-connectie, een sofa en een bedsprei met het Netflix-logo ter beschikking. Zijn kunstwerk mikt op beleving, maar het zegt ook veel over de spanning tussen de digitale en de reële wereld.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content