Op De Nieuwe Morgen brengt u werk van twee privécollecties samen. Waarom?
...

Op De Nieuwe Morgen brengt u werk van twee privécollecties samen. Waarom? "Ik hielp verzamelaar Herman De Bode zijn verzameling Belgische kunst samen te stellen. Hij wilde een expo maken met werken uit zijn collectie. De Bodes collectie is onlangs opgegaan in de Phoebus Foundation, de verzameling van Fernand Huts. Die werken combineer ik met bruiklenen uit een Londense particuliere collectie. De tentoonstelling, die opent vanaf 20 oktober in mudel in Deinze, overspant de periode van 1890 tot 1930." Was België een speerpunt van de avant-garde? "Eind negentiende eeuw werd in België een beweging ingezet die afstand nam van de werkelijkheid. Met het impressionisme deed de persoonlijke waarneming haar intrede. Met het symbolisme en het expressionisme werd de afstand tot de realiteit nog groter. Uit elke stijlfase brengen we werken samen. De expo toont ook hoe Belgische artiesten reageren op het fauvisme, het kubisme en het expressionisme." In hoeverre verschilt het bijbehorende boek van de expo? "Voor de expo beperken we ons tot de twee privéverzamelingen. In het boek staat bij elk werk een gedetailleerde bespreking, die het kunstwerk in het oeuvre van de artiest én in de tijd situeert. We tonen ook werken die niet op de expo hangen."