3 vragen aan Peter De Caluwe

© GF

Directeur-intendant De Munt

Waarom viel uw oog op Frankenstein als potentieel onderwerp voor een opera?

“De productie werd me aangeboden door het artistieke collectie La Fura dels Baus en stond al jaren op de planning. Maar toen was de Munt extra muros actief in het Muntpaleis op Tour & Taxis, en daar was deze productie te complex voor. De opera gaat nu vrijdag in wereldpremière. Al is de partituur nogal op grote Amerikaanse zalen geschoeid: we zullen de tutti een beetje moeten temperen.”

Wat vertelt het libretto de hedendaagse kijker?

“De futuristische thematiek van Frankenstein is verbazingwekkend actueel met de discussies over genetica, artificiële intelligentie en biotechnologie. Hoever kun je daarin gaan? Onze adaptatie is trouwens gebaseerd op het boek van Mary Shelley uit 1818, niet op de verfilming uit 1931 met Boris Karloff in de hoofdrol.”

Wie is componist Mark Grey?

“Hij verdiende zijn sporen in de minimal music, onder meer onder de vleugels van Steve Reich en Philip Glass. Hij werkte ook jarenlang samen met het Kronos Quartet. Dit is zijn eerste operaproductie. Zijn partituur is heel filmisch en bijna easy listening. Ik hoop dat er veel Amerikaanse programmatoren komen luisteren. Dit is een wereldcreatie die absoluut moet reizen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content