Noren zijn vriendelijk maar wat afstandelijk. Vissersvrouwen in Oslo zijn er om het tegendeel te bewijzen. Ze hebben hun laatste ladingen vis voor het stadhuis aan de kade verkocht en kramen op als wij toekomen. Op pier 2 ligt een maagd op ons te wachten. Jomfruen - Noors voor maagd - is een houten zeilschip uit 1917 dat ons over het Oslofjord zal varen. Christian Qvigstad, grote baas van BoatService Sightseeing, verwelkomt ons op het houten dek van zijn dieselgrommende schip. "De boot is het ideale vervoermiddel om Oslo cultureel te bezoeken. Want de belangrijkste musea liggen op Bygdøya, het schiereiland daar aan de overkant."
...

Noren zijn vriendelijk maar wat afstandelijk. Vissersvrouwen in Oslo zijn er om het tegendeel te bewijzen. Ze hebben hun laatste ladingen vis voor het stadhuis aan de kade verkocht en kramen op als wij toekomen. Op pier 2 ligt een maagd op ons te wachten. Jomfruen - Noors voor maagd - is een houten zeilschip uit 1917 dat ons over het Oslofjord zal varen. Christian Qvigstad, grote baas van BoatService Sightseeing, verwelkomt ons op het houten dek van zijn dieselgrommende schip. "De boot is het ideale vervoermiddel om Oslo cultureel te bezoeken. Want de belangrijkste musea liggen op Bygdøya, het schiereiland daar aan de overkant." Hij wijst over het koud uitziende water van het Oslofjord. En dus varen we traag van de oever weg, samen met een veertigtal andere toeristen die de stad van op het water willen leren kennen. De Jomfruen brengt ons naar de gloednieuwe Opera van Oslo. Die verrijst uit het water, met een schuin oplopend dak waar toeristen over het hagelwitte marmer slenteren. Het gebouw is van het bekende architectencollectief Snøhetta (onder meer bekend van het '11 september Memorial and Museum' in New York) en won onlangs de vermaarde Mies van der Rohe prijs voor hedendaagse architectuur. Een bewijs dat durf en visie een stad in één klap cultureel op de eerste rij kunnen plaatsen. De Opera maakt van het dorp Oslo opnieuw een stad. We varen er langzaam langsheen, en passeren enkele enorme cruiseschepen. Aan boord rukt een garnalenbuffet aan. Terwijl we ons vergrijpen aan een ontieglijk groot aantal superverse garnalen, slaan we een praatje met Pier. Al zeven jaar lang is hij kapitein op de Jomfruen. "De beste job die er bestaat", zegt hij, terwijl hij zijn ogen toeknijpt voor het felle zeelicht. "Elk aspect van dit fjord is fantastisch. Elke dag opnieuw ontdek ik nieuwe hoekjes en kantjes." Zelf meren we na twee uur varen aan op Bygdøya, zonder meer het meest interessante schiereiland van Oslo. Dit schiereiland is meteen ook de plaats waar enkele van de meest interessante musea van de stad samentroepen. Het Vikingmuseum herbergt drie impressio-nante schepen waarmee de Vikings in de negende eeuw over de wereldzeeën voeren. Het Osebergskip is zowat de trots van Oslo. Het 22 meter lange en vijf meter brede, platte eiken schip stormde zonder al te veel scrupules op de Europese zeeën rond. De Vikings brandden de kerken plat, verkrachtten de vrouwen en namen de mannen als slaven mee. Maar ze waren ook kooplui en exporteerden dierenhuiden. Het is dus wel wat te eng om de blonde baardige mannen uitsluitend af te schilderen als een barbaars zootje ongeregeld. Hoewel we op een druiligere vrijdagavond ergens buitengaats toch liever geen sloepje Vikings zouden zijn tegengekomen, in die tijd. Op wandelafstand van het Vikingmuseum vinden we het al even boeiende Kon-Tikimuseum. Het herbergt de Kon-Tiki en de Ra II van de wereldreiziger en avonturier Thor Heyerdahl. Met de Kon-Tiki legde hij in 101 dagen 4300 zeemijl af in Polynesië, en deed hij onder meer onderzoek naar de herkomst van de beelden op het Paaseiland. Terugkeren naar het centrum van het uit de kluiten gewassen dorp doen we per fiets. Op zo'n honderd verschillende plaatsen in de stad staan fietsstallingen van Oslo Bysykkel. Met een elektronische kaart kunnen we er een prettig bollende en goed onderhouden citybike mee losmaken. We sturen onze tweewielers met ijzeren hand voorbij de koninklijke boerderij, richting centrum. Enkele bochten tussen weiden, langsheen boerderijen, rakelings langs de oever van een fjord. Plots zijn we terug in het centrum van de stad. We parkeren onze fiets in de Bysykkelstalling voor het stadhuis en lopen Tjuvholmen binnen. Dit is dé nieuwe trendy wijk van Oslo, vol restaurants en cafés. We stappen Sjømagasinet binnen, een van de bekendste visrestaurants van de stad. Tijd voor een nieuwe portie garnalen. Of wordt het koningskrab? BRUSSELS AIRLINES VLIEGT 3 KEER PER DAG TUSSEN BRUSSEL EN OSLO, www.brusselsairlines.com VISIT OSLO: JERNBANETORGET 1, 0154 OSLO, NOORWEGEN, info@visitoslo.com, www.visitoslo.com TOERISTISCHE RONDVAARTEN, INCLUSIEF DIE MET OUDE, HOUTEN ZEILBOTEN, VIND JE BIJ www.boatsightseeing.com HUURFIETSEN: www.oslobysykkel.no Door Aart De Zitter / Foto's Thomas de Boever