MAVEDRO

Koppelt dromen aan nuchtere
...

Koppelt dromen aan nuchtere kruideniersgeest van ColruytWie er de lijsten op naslaat, ziet dat de eerste plaats bij de grote bedrijven wordt ingepalmd door Agfa Europe. De omzetstijging (van 17,6 miljoen euro in 2000 tot 1,7 miljard euro in 2004) waaraan Agfa Europe die topplaats te danken heeft, is vooral het gevolg van een boekhoudkundige reorganisatie. Op de achtste plaats vinden we met Mavedro het eerste operationeel autonome Belgische bedrijf. Mavedro is een volle dochter van de supermarktketen Colruyt, en dat laat zijn sporen na. Ook bij Mavedro en zijn algemene directeur Johan Geeroms primeert het nuchtere boerenverstand van de kruidenier uit Halle. "We hebben maar één slogan: we doen alles voor de klant," analyseert een nuchtere Geeroms. De keten Dreamland wordt omschreven als een familiewinkel en heeft met zijn ruime assortiment aan speelgoed, multimedia, kerstartikelen, schoolgerief en babyartikelen, elf seizoenen per jaar. Er zijn 22 winkels. Daarnaast is er onder meer het één jaar jonge concept Dream. Dat zijn geschenkwinkels in het stadscentrum. Na een jaar zijn er al vier winkels. Gerichte overnames geven ICT-bedrijf zevenmijlslaarzenHet Hasseltse ICT-bedrijf Cegeka wordt de Super Ambassadeur van de middelgrote Gazellen. Hoewel middelgroot intussen niet écht meer het etiket is dat je op Cegeka zou kleven. In oktober 2005 nam Cegeka het Antwerpse IT-bedrijf Cortex over, goed voor een extra 3 miljoen euro omzet. Maar André Knaepen, de chief executive officer die in 1992 een management buy-out deed bij Cegeka, wou meer. En zie, dit voorjaar deed Cegeka met de overname van het Leuvense Ardatis een reuzensprong. Met die overname wordt de nieuwe constellatie de dertiende speler op de Belgische informaticamarkt. Cegeka beheert IT-infrastructuur (datacenter) en levert informaticakennis. Ardatis staat sterk in de publieke en de socialezekerheidssector. Het bedrijf telt 600 medewerkers en realiseert een omzet van 75 miljoen euro. Knaepen gluurt intussen ook over de grenzen voor verdere expansie, vooral in Nederland. Hoe een transportbedrijf ook innovatief kan zijnIn de lijst van de Gazellen zijn transportbedrijven steevast sterk vertegenwoordigd. Niet verwonderlijk dus dat een specialist in transport en logistiek de categorie van kleine bedrijven aanvoert. 2XL is in 2000 gestart met internationaal vervoer. Zaakvoerder Jean Van Den Poel begon met twee mensen en kende een constante groei. Reden van dat succes is volgens Van Den Poel de goede kennis van de sector en de nodige aandacht voor innovatie, onder andere op het gebied van materiaal. Zo kwam 2XL volgens Van Den Poel als eerste met containers met schuifzeilen op de markt. Daarmee gingen ze de concurrentie aan met trailers-operators. Opvallend voor een transportbedrijf: 2XL heeft zelf geen vrachtwagens. Ze organiseren het vervoer gewoon in onderaanneming. "Wij zijn een Ryanair van de transportsector, maar 2XL zorgt ook voor een goede service," zegt Van Den Poel fijntjes. 2XL is actief over heel Europa met zeventig werknemers. Met een gloednieuw logistiek centrum in Zeebrugge (investering van 20 miljoen euro) verzorgt 2XL het logistieke gedeelte van de Engelse distributie van Danone.