? Tot de elektronica haar intrede deed, was het maximale vermogen van een motor vooral een kwestie van cilinderinhoud. Vandaag bepaalt de afstelling het aantal paarden onder de kap. Zo is de kleinste benzinemo...

? Tot de elektronica haar intrede deed, was het maximale vermogen van een motor vooral een kwestie van cilinderinhoud. Vandaag bepaalt de afstelling het aantal paarden onder de kap. Zo is de kleinste benzinemotor, een 1,2 met drie cilinders, te verkrijgen in maar liefst drie versies: 110, 130 en 145 paarden. De diesel waarmee we reden, is de lichtste versie van de 1,5. Er is er ook een met 122 paarden. ? Onze testwagen is zonder opties de goedkoopste dieselversie. De duurste diesel, met een automatische versnellingsbak en 122 paarden, kost 33.000 euro. Voor benzinerijders gaan de prijzen van 19.000 (1,2 van 110 paarden) tot 32.300 euro (1,4 van 145 paarden). ? De emissie van de turbodiesel, 90 gram CO2 per kilometer, is uitgedrukt volgens de NEDC-norm. Zonder in te gaan op een heel complexe materie: dat mocht van Europa nog op het moment dat deze gefacelifte versie werd geïntroduceerd. Uitgedrukt in de nieuwe en strengere WLTP-norm, die we in deze rubriek hanteren, zou de emissie van onze testwagen iets meer dan 110 gram bedragen.