Een paar jaar geleden lanceerde Volkswagen een elektrische Golf. Het neemt niet weg dat we de ID.3 de eerste volledig elektrische auto van het merk mogen noemen. Dit is immers geen bestaand model waar de constructeur, met de no...

Een paar jaar geleden lanceerde Volkswagen een elektrische Golf. Het neemt niet weg dat we de ID.3 de eerste volledig elektrische auto van het merk mogen noemen. Dit is immers geen bestaand model waar de constructeur, met de nodige aanpassingen, een elektrische aandrijving heeft ingebouwd. De ID.3 is van bij de eerste pennentrek ontwikkeld als elektrische auto. Dat is een groot verschil: de ingenieurs kunnen de batterij op de ideale plek planten, en ook al de is rest specifiek ontworpen voor een elektrische auto. Om de versie waarmee we reden (58 kW) op te laden, zijn vijf tot zes uur nodig aan een openbare laadpaal, acht tot negen uur thuis met een wallbox, en 30 tot 35 uur in een gewoon stopcontact. Elektrische auto's rijden anders. Zodra de bestuurder het gas lost, vertraagt de auto om energie te recupereren. Dat is in sommige modellen zeer voelbaar en voor veel bestuurders even wennen. Maar in de ID.3 is dat perfect gedoseerd en voelt het veel natuurlijker aan. De software kan (in samenwerking met gps) anticiperen op de komende maximumsnelheid, zodat de ID.3 vanzelf 50 kilometer per uur gaat rijden als dat moet.