Ford heeft zijn Kuga volledig in het nieuw gezet. Het eerste wat opvalt, is dat de derde generatie van de SUV een beetje gegroeid is. Deze versie is maar liefst 9 centimeter langer en 4,5 centimeter breder dan haar voorganger. De wielbasis - de afstand tussen de voor- en de achteras - is 2 centimeter langer. Dat komt de binnenruimte, en vooral het comfort van de passagiers achterin, ten goede. Neem je geen passagiers mee en schuif je de achterbank 15 centimeter vooruit, dan zie je de koff...

Ford heeft zijn Kuga volledig in het nieuw gezet. Het eerste wat opvalt, is dat de derde generatie van de SUV een beetje gegroeid is. Deze versie is maar liefst 9 centimeter langer en 4,5 centimeter breder dan haar voorganger. De wielbasis - de afstand tussen de voor- en de achteras - is 2 centimeter langer. Dat komt de binnenruimte, en vooral het comfort van de passagiers achterin, ten goede. Neem je geen passagiers mee en schuif je de achterbank 15 centimeter vooruit, dan zie je de kofferinhoud groeien van 475 tot 645 liter. Kortom: dit is een ruime gezinswagen. De nieuwe Kuga is verkrijgbaar met tal van motoren, van 120 tot 190 paarden, met benzine en diesel. Maar de interessantste versie is met voorsprong de PHEV: een plug-inhybride die je thuis kan opladen, om 50 tot 60 kilometer zuiver elektrisch te rijden vooraleer de benzinemotor aanslaat. Dat autotype zal almaar populairder worden, aangezien de heel lage officiële emissiewaarden gefundenes Fressen zijn voor de constructeurs, die vanaf dit jaar met al hun verkochte auto's samen een gemiddelde uitstoot van 95 gram CO2 per kilometer niet mogen overschrijden. Als je de batterij voorbeeldig op- of bijlaadt, zodra dat kan, is het mogelijk heel weinig benzine te verbruiken. Officieel verbruikt de Kuga PHEV maar 1,4 liter, een irrealistisch cijfer dat wordt bepaald door de voor hybride auto's compleet irrealistische meetcyclus WLTP. Zoals altijd bij de test van een PHEV waren we dus benieuwd naar het reële verbruik. We reden precies 100 kilometer ver, de helft op gewone wegen en in stadsverkeer, de andere helft op de autoweg tegen 125 kilometer per uur. Van die 100 kilometer reden we er 50 zuiver elektrisch. Vanaf het moment dat de batterij te weinig lading heeft om de auto zuiver elektrisch te doen rijden, gaan de benzine- en de elektromotor zo goed mogelijk samenwerken, zoals dat gebeurt in een gewone hybride wagen, die je niet kan opladen. We sloten de rit af met een gemiddeld verbruik van 3,4 liter. Een uitstekende waarde voor een auto als de Kuga, die niet alleen behoorlijk zwaar is, maar ook hoog.Ford bewijst na de Mondeo, die een gewone hybride is, opnieuw dat het de hybride technologie perfect beheerst.