Iets meer dan een jaar geleden werd de Benelux-structuur van computergigant Dell opgesplitst in een Nederlandse en Belgisch-Luxemburgse zetel. Het was de Fransman Frank Bitoun die de leiding kreeg over Dell België/Luxemburg en hij vierde dat met een paar straffe uitspraken over zijn doelstellingen. Zo liet Bitoun weten dat Dell zijn Europese omzet wilde verdubbelen tegen 2006 en dat hij in België sneller dan in de andere Europese landen het marktleiderschap wilde grijpen. Hoe staat het een jaar later met die doelstellingen?
...

Iets meer dan een jaar geleden werd de Benelux-structuur van computergigant Dell opgesplitst in een Nederlandse en Belgisch-Luxemburgse zetel. Het was de Fransman Frank Bitoun die de leiding kreeg over Dell België/Luxemburg en hij vierde dat met een paar straffe uitspraken over zijn doelstellingen. Zo liet Bitoun weten dat Dell zijn Europese omzet wilde verdubbelen tegen 2006 en dat hij in België sneller dan in de andere Europese landen het marktleiderschap wilde grijpen. Hoe staat het een jaar later met die doelstellingen? "Volgens de permanente studie van het marktonderzoeksbureau IDC is de tandem Compaq-HP nog altijd de Belgische marktleider, maar wij lopen stilletjes in. Vorig jaar is de omzet van Dell in België met 25 % toegenomen en in bepaalde marktsegmenten, zoals servers en draagbare computers, zijn wij aanzienlijk sneller gegroeid dan de totaliteit van de Belgische markt," aldus de general manager. Bitoun is een selfmade man die meteen na zijn middelbare studies aan de slag ging bij softwareontwikkelaar Borland International, waar hij zich opwerkte tot technisch en commercieel directeur. In 2000 werd hij sales director van Dell France en vorig jaar werd hij dus aangesteld als general manager van Dell België/Luxemburg. Zijn eerste opdracht was het samenstellen van een lokaal managementcomité. Daarna moest de organisatie worden afgestemd op de Belgische markt. Dell heeft een heel bijzonder businessmodel dat wordt gekenmerkt door rechtstreekse verkoop van computers op maat. "Het feit dat ik het savoir-faire à la Dell door en door kende, heeft ervoor gezorgd dat zowel de samenstelling van het managementcomité als de implementatie van ons businessmodel op de Belgische markt relatief weinig tijd heeft gevraagd." Daarvan getuigt de sterke omzetgroei die het voorbije jaar werd gerealiseerd, hoewel die ook deels te danken is aan het feit dat Dell zich op enkele nieuwe segmenten heeft gestort. Zo is de computerproducent goed voor 3 % van alle verkochte printers; dankzij LCD-televisietoestellen en videoprojectors is Dell ook actief geworden op de consumentenmarkt. "Een natuurlijke uitbreiding van ons portfolio," vindt Bitoun. En de topman ziet nog meer dan genoeg opportuniteiten: "Ik denk dat we nog aanzienlijk kunnen groeien in de publieke sector en hoewel Dell historisch al heel sterk is bij de KMO's zie ik ook daar nog groeimogelijkheden." De doelstellingen blijven intussen overeind: verdubbeling van de Europese omzet tegen 2006 en marktleiderschap in België. "Zoals het er nu naar uitziet, denk ik dat we daar binnen de drie jaar in zullen slagen."De general manager van Dell België/Luxemburg heeft trouwens ook nog een persoonlijke doelstelling. "Eerlijk gezegd is mijn Nederlands nog altijd niet zoals het hoort. Ik heb eerst aandacht besteed aan het bedrijf en dan pas aan mijn eigen vaardigheden. Gelukkig zijn de Belgische ondernemers heel open van geest, waardoor ik met mijn Frans en Engels overal terecht kan."Hans SterkendriesDe doelstellingen blijven overeind: verdubbeling van de Europese omzet tegen 2006 en marktleiderschap in België.