100 % puur sap in opmars

Onze eetgewoontes zijn veranderd: we kiezen meer voor verse, biologische en zo puur mogelijke producten zonder bewaarmiddelen of kleurstoffen. Op de Europese markt daalt de consumptie van vruchtensap op basis van concentraat en de vraag naar vruchtennectar (waarbij het eindproduct nog vruchtvlees bevat) nu al vijf jaar, helemaal in lijn met een langzaam maar voortdurend krimpende markt (-4,2 % in 2013). De gekoelde sappen en de sappen die niet op basis van concentraat worden bereid, onder meer de 100 procent ...

Onze eetgewoontes zijn veranderd: we kiezen meer voor verse, biologische en zo puur mogelijke producten zonder bewaarmiddelen of kleurstoffen. Op de Europese markt daalt de consumptie van vruchtensap op basis van concentraat en de vraag naar vruchtennectar (waarbij het eindproduct nog vruchtvlees bevat) nu al vijf jaar, helemaal in lijn met een langzaam maar voortdurend krimpende markt (-4,2 % in 2013). De gekoelde sappen en de sappen die niet op basis van concentraat worden bereid, onder meer de 100 procent versgeperste sappen, zien hun verkoop stijgen omdat ze lekkerder en gezonder zijn. Zelfs in de categorie '100 procent puur sap' zijn er verschillen. Een voorbeeld van een puur en vers product is Tropicana (PepsiCo-groep): een vruchtensap dat behandeld werd via 'flash pasteurisatie'. Dat betekent dat het sap slechts enkele seconden wordt verhit, waardoor de mineralen, vitamines en aroma's beter bewaard blijven. Wie nóg verser wil, moet opteren voor sap dat geen enkele behandeling onderging. Dat bewaart maar zeer kort. Het segment van de automatische citruspersen, bij ons gedomineerd door Zumex, heeft van dit premiumlabel zijn stokpaardje gemaakt. Met zijn toestellen heeft Zumex niet alleen stevig voet aan de grond in de horeca maar ook in het hotelwezen, in grootkeukens en bij cateringbedrijven. Ondanks de lokroep van alles wat puur natuur is, blijft Minute Maid marktleider (in euro) in België, met circa 11 procent van de detailhandel. Minute Maid is eigendom van de Coca-Cola-groep en levert vruchtensappen op basis van concentraat. Volgens een studie van de PepsiCo-groep heeft de Belg "slechts een zeer vaag idee van de samenstelling en het productieproces van vruchtensap". Europees marktonderzoek bevestigt dat. Typisch voor de Belgische markt: naast Minute Maid, Tropicana, Materne, Looza, Sunland, Granini & co is er ook nog een ruim aanbod aan huismerken van retailers als Colruyt, Delhaize, Aldi en Carrefour. Samen verkopen zij de grootste volumes vruchtensap. Sinaasappelsap is goed voor bijna 39 procent van de Europese consumptie. De grootste producenten ter wereld zijn de Amerikaanse staten Californië en Florida en Brazilië (São Paulo). Op de tweede plaats in de Europese hitlijst prijkt multivruchtensap (19 %), dat daarmee beter scoort dan appelsap (15 %). In een rapport uit 2014 stelt de European Fruit Juice Association dat sinaasappelsap goed is voor de helft van al het vruchtensap dat in België wordt gedronken. De dominantie van sinaasappelsap is bij ons dus nóg uitgesprokener dan op Europese schaal. OLIVIER STANDAERT