Nicholas Brealey Publishing, 2003, 243 blz.
...

Nicholas Brealey Publishing, 2003, 243 blz.Verwaarloos nooit uw pionnen. Zij vormen uw onontbeerlijke falanx. - Richard Koch: Britse consultant en ondernemer, die onder meer actief was bij de Belgo-restaurants. Adviseert momenteel ook instellingen voor privé-vermogen. Begin 1990 zwalpte de bekende agendaproducent Filofax op de rand van de afgrond. De standaard ringband was verkrijgbaar in een ruim scala aan afmetingen, werd bedrukt met allerhande thema's en was gewikkeld in een enorm assortiment van (vooral exotische) ledersoorten. Het gevolg? Een groot overschot aan waardeloze voorraad, een ontzettende administratieve rompslomp en totale verwarring onder de verkopers. De redding kwam er toen de overnemers zich resoluut richtten op de 20 % van de producten en de 20 % van de klanten die 80 % van de winstmarge opbrachten. De rest verdween. Binnen drie jaar werd het monsterverlies omgebogen in een winstmarge van 15 % netto en was de omzet verviervoudigd. Dat reële voorbeeld toont de werking van het Pareto-principe: 80 % van de resultaten vloeit voort uit 20 % van de oorzaken. Vanuit een ander perspectief: 20 % van de inspanningen levert 80 % van de opbrengst op. Of nog: 20 % van de producten is verantwoordelijk voor 80 % van de omzet. Amper 20 % van de klanten zorgt voor 80 % van de omzet. De getallen 20 en 80 zijn vaak wat overdreven, het gaat om het hefboomeffect dat bereikt wordt door te focussen op wat het meest rendeert. Richt u op een niche, de meest winstgevende klanten, de meest rendabele activiteit. Richard Koch past deze regel nu toe op individuele prestaties en lanceert het concept 80/20-individu: door zich flexibel en doelgericht op te stellen in de arbeidsmarkt, plukken creatieve individuen de vruchten van hun ideeën en werk. Dat geldt voor de beloning, maar evenzeer voor de keuze van het tijdsgebruik. 80/20-mensen willen immers zoveel mogelijk zelf bepalen hoe ze hun leven inrichten. Dat betekent niet dat ze steevast alleen opereren of kleine eenzame zelfstandigen zijn, ze kunnen ook samenwerken in teams en grote organisaties. Het Pareto-principe leert dat u met weinig inspanning veel succes kunt halen, als u maar juist focust. Dat geldt niet alleen voor bedrijven, maar ook voor individuen, die moeten leren om het maximum uit hun talenten en prestaties te halen. Creatieve individuen worden ook alsmaar doorslaggevender voor het welslagen van een bedrijf. Als ze dat inzien, kunnen ze er hun voordeel mee doen. Bedrijven moeten daarmee leren omgaan, want die 80/20-individuen zijn niet noodzakelijk alleen maar tuk op een hoge beloning, ze zoeken eerst en vooral boeiend werk én een boeiend leven. In het tweede deel van het boek worden negen factoren besproken die cruciaal zijn om succes te hebben als 80/20-individu. De praktische info erover volgt in het derde deel. Wie dacht dat de dotcommers al de limieten van het flexibele bestaan overschreden hadden, heeft het lelijk mis. We staan pas aan het begin van het flexibiliteitstijdperk. De portretten van 80/20-individuen en bedrijfscases maken de uiteenzetting tastbaar. De vulgaire slogans op de kaft en in de inleiding stoten af. Als een ouderwetse waspoederventer trompet Koch dat hij op een simpele manier toont hoe u alles uit uw leven kunt halen wat u wilt. Gelukkig gaat het boek grotendeels een andere richting uit en kan de lezer wel zelf de nuttige wenken onderscheiden van de pep. - Het 80/20-individu - Met zo weinig mogelijk inspanning zo veel mogelijk succes behalen (Academic Service, 2003, 218 blz.). - The 80/20 Principle - The Secret of Achieving More With Less: vijf jaar geleden al liet Richard Koch zien hoe het Pareto-principe toegepast kan worden in ondernemingen en op persoonlijk vlak. Het huidige boek is veeleer een uitbreiding naar carrière en entrepreneurschap (Doubleday, 1998, 277 blz.). Nederlandse vertaling: Het 80/20-principe (Academic Service, 2002, 260 blz.). Franse vertaling: Le principe 80/20 - Faire plus avec moins (Editions de l'Homme, 2000, 277 blz.). De originele Engelstalige uitgaven vonden we vlot bij Acco Leuven. Tel.: 016 29 11 00, fax: 016 20 73 89.