Zo'n 120 miljoen leden wereldwijd. Ongeveer 8500 miljard 'miles' die nog moeten worden ingeruild, goed voor een handelswaar van 765 miljoen dollar. Het zijn gegevens om bij te duizelen, de cijfers van de getrouwheidsprogramma's van de luchtvaartmaatschappijen.
...

Zo'n 120 miljoen leden wereldwijd. Ongeveer 8500 miljard 'miles' die nog moeten worden ingeruild, goed voor een handelswaar van 765 miljoen dollar. Het zijn gegevens om bij te duizelen, de cijfers van de getrouwheidsprogramma's van de luchtvaartmaatschappijen. Het idee kwam oorspronkelijk van American Airlines, dat tot op vandaag met zijn AAdvantage de onbetwiste wereldleider blijft, met 45 miljoen leden. De formule vond uiteraard navolging. In zoverre zelfs dat deze klantenbindingsprogramma's op dit ogenblik 120 miljoen leden hebben wereldwijd. De VS gaat daarbij met het grootste deel van de koek lopen: 74 miljoen leden of 30 % van de volwassenen in de Verenigde Staten. Europa volgt met 24 miljoen aangeslotenen, gevolgd door Azië met zijn 21 miljoen leden. Intussen wijst alles erop dat dergelijke acties in de smaak blijven vallen, vermits er een groei van 11 % per jaar wordt genoteerd. Dat de programma's sinds een aantal jaren zijn opengetrokken naar een heleboel andere dienstverleningen - zoals hotels, kredietkaarten of vrijetijdsbestedingen - maakt ze nog eens zo aantrekkelijk. Tegenwoordig is 40 % van de opgespaarde mijlen afkomstig van activiteiten die niets te maken hebben met luchttransport. Er bestaan echter nog veel indrukwekkender cijfers: die van het aantal mijlen zelf. Op dit ogenblik zouden er nog zo'n 8500 miljard mijlen ingeruild kunnen worden, wat een handelswaar vertegenwoordigt van 765 miljoen dollar. Of de luchtvaartmaatschappijen daarvan wakker liggen? Niet echt. In de eerste plaats omdat ze de nodige sommen hebben opzijgezet om hun verplichtingen te kunnen nakomen: het wegschenken van een mijl is een kostenpost als een andere. Overigens is slechts 27 à 28 % van de leden actief. En, ten slotte, is het volume van de verdeelde mijlen zo groot dat ze geregeld onbruikbaar worden. "Velen slagen er niet in om hun mijlen te verzilveren," zegt een zakenreiziger. "Voeg daar nog aan toe dat het niet altijd makkelijk is om een plaats te vinden met een gratis ticket. We verkopen ze dan maar, of verliezen ze."Ondanks die technische onmogelijkheid om ze te besteden, geven heel wat passagiers toch toe dat ze zich aangetrokken voelen tot dat soort van getrouwheidsprogramma's, die overigens het vierde belangrijkste criterium vormen om te kiezen voor de ene of de andere maatschappij, na de tarieven, de frequenties en de bestemmingen. Want naast de bekende gratis diensten bieden ze ook een hele reeks andere voordelen, zoals gratis toegang tot de lounges, een geïndividualiseerde behandeling aan boord enzovoort. En dat zijn elementen die in de ogen van de frequent flyer veel waardevoller zijn dan de mijlen zelf. Dat succes heeft SN Brussels Airlines iets meer dan een jaar geleden ertoe gebracht om de 91 andere klantentrouwprogramma's in de wereld te vergezellen met zijn Privilege. Het programma kent veel bijval. Sinds de lancering kon een database worden aangelegd van 461.660 leden, waaronder 25.818 van het niveau Gold en 465 van het niveau Platinum. Die laatste twee niveaus kunnen respectievelijk worden gehaald met één vlucht in business class per maand of één vlucht in business class per week. In 2003 deelde SN Brussels Airlines 114.977 gratis tickets uit, waarvan driekwart in economy en meer dan negen op tien op het Afrikaanse netwerk. De bestemmingen waarop de meeste mijlen werden verzameld, waren Genève, Birmingham, Göteborg, Wenen en Milaan in Europa; Kinshasa en Dakar in Afrika. De voorkeursbestemmingen bij de omzetting van de gratis mijlen zijn Barcelona, Rome, Genève, Sevilla en Kinshasa. N.M.De voorkeursbestemmingen bij de omzetting van de gratis mijlen zijn Barcelona, Rome, Genève, Sevilla en Kinshasa.