10 merken die 10 jaar oud zijn

Exki, TripAdvisor, Nestlé Aquarel, Amazon.fr… Deze merken zijn niet meer van het web of uit het dagelijkse leven weg te denken. En ze hebben nog iets gemeen: ze zijn allemaal in 2000 geboren en hebben dit jaar dus hun tiende verjaardag gevierd.

1. Pixmania: een digitaal winkelparadijs

Het begon met twee broers en een opslaghok. Ze verkochten digitale camera’s – toen een nieuwigheid – via het internet. Het bedrijf begon met zeer bescheiden middelen, maar is in tien jaar tijd tot een enorme speler uitgegroeid. De groep verkoopt nu ook informatica en elektronisch materieel, van dvd’s tot huishoudtoestellen. Pixma-nia.com heeft vandaag een omzet van 897 miljoen euro, een magazijn met 10.000 merken (die gemiddeld 15 procent goedkoper worden verkocht dan in een traditionele winkel) en een website die in 26 landen actief is. Een besteld product kan binnen 48 uur per koerier worden geleverd of bij een ‘afhaalpunt’ in ontvangst worden genomen. De site zal zijn groei naar verwachting kunnen voortzetten, onder meer dankzij een uitbreiding van de professionele site Pixmania-Pro.

2. Cuvée des Trolls: bier met een knipoog

Brouwerij Dubuisson is in 1769 opgericht door een voorvader van Hugues en Vincent Dubuisson, de huidige zaakvoerders. Daarmee is dit de oudste brouwerij in Wallonië. Cuvée des Trolls, het huidige boegbeeld van Dubuisson, is een gefilterd blond bier gearomatiseerd met gedroogde sinaasappelschil. Dat laatste ingrediënt geeft het bier een licht bitterzoete, fruitige smaak. Jaarlijks wordt 14.000 hectoliter Cuvée des Trolls geproduceerd, waarvan 6300 voor de export. Een succesfactor voor dit bier is de gadgetachtige trol die op de flessen en glazen staat afgebeeld. Ter gelegenheid van de tiende verjaardag van Cuvée des Trolls heeft de brouwerij een speciale versie van dubbele gisting gelanceerd, in een extra mooie fles.

3. Exki: Natural, Fresh, Ready – en overbekend

Nog niet zo lang geleden stond ‘snel iets eten’ gelijk aan ‘slecht eten’. Het Belgische trio Frédéric Rouvez, Nicolas Steisel en Arnaud de Meeûs besloot daar iets aan te doen en lanceerde een nieuwe fastfoodformule: snel, gezond en van hoge kwaliteit. In september 2000 opende in Brussel het eerste restaurant de deuren. Vandaag is de keten in de meeste Belgische steden aanwezig en zijn er meerdere restaurants in Parijs, Luxemburg, Turijn en Milaan. De onderneming telt 390 medewerkers en de Belgische omzet is in vijf jaar verdrievoudigd. Dit jaar werd de fastfoodketen uitgeroepen tot Onderneming van het Jaar, een wedstrijd die door Ernst & Young wordt georganiseerd en waarbij ondernemingen met een spectaculaire groei en een opvallend gevoel voor innovatie, openheid naar de wereld, strategie en doorzettingsvermogen in de schijnwerpers worden gezet.

4. TripAdvisor: voor slimme reizigers

U wilt op reis. Vindt u ook niet dat die glanzende papieren brochures te algemeen en te onpersoonlijk zijn? De oprichter van TripAdvisor dacht er ook zo over. Hij lanceerde een site met reisinformatie en ‘onpartijdige’ meningen over bestemmingen en dienstverleners ter plaatse. De site beslaat ruim 30.000 bestemmingen en meer dan 200.000 hotels. Naast commentaar van reizigers bevat de site ook informatie afkomstig uit kranten, tijdschriften en reisgidsen. TripAdvisor heeft een omzet van 245 miljoen euro en trekt ruim dertig miljoen bezoekers per maand. Daarmee mag het merk zich de grootste reissite op het web noemen. Voor zijn tiende verjaardag ging de site een partnerschap aan met Facebook. Via de applicatie Trip Friends kunnen leden van de netwerksite hun vrienden (die ze kennen en van wie je kunt verwachten dat ze ongeveer dezelfde smaak hebben) vragen of ze een bepaalde plek al hebben bezocht en hen om advies vragen.

5. PlayStation2: een mythe

Van Sony’s PlayStation2 zijn al 139 miljoen exemplaren verkocht. Daarmee is dit het grootste fenomeen in de geschiedenis van de videospelletjes. De lancering in Japan en Europa deed nog het meeste aan een tsunami denken. De verklaring voor zoveel succes? Allereerst werd PlayStation2 gelanceerd in een tijd waarin er nog vrijwel geen concurrentie was. Bovendien was het spel voorzien van een belangrijk nieuw snufje: een dvd-speler. In 2009 nog werden meer PS2’s dan PSP’s verkocht en voor boekjaar 2010 verwacht de Japanse fabrikant een verkoop van zes miljoen exemplaren. Dat is enorm voor een console van tien jaar oud, vooral als je bedenkt dat PlayStation3 al sinds 2007 op de markt is.

6. Maje: een klein merk met een grote ambitie

Dit Franse confectiemerk van Judith Milgrom is in korte tijd een hooggewaardeerde naam geworden. De oprichtster ontwerpt haar collecties voor vrouwen van vandaag die van mode houden, maar er niet door geobsedeerd zijn. Maje plaatst zich daarmee tussen de haute couture en ketens als Zara en H&M. Een perfect compromis. Maje telt vandaag meer dan honderd verkooppunten in Frankrijk en 65 in het buitenland, en is onlangs naar een hogere versnelling overgeschakeld door 51 procent van het kapitaal te verkopen aan LVMH en Louis-Dreyfus. In een persmededeling liet LVMH, de leider van de luxe-industrie, weten dat de overname bedoeld is om het merk in staat te stellen zich sneller op internationaal vlak uit te breiden en om de in-vesteringen van de groep te diversifiëren door nieuwe markten met veel potentieel buiten de klassieke luxesector op te zoeken.

7. GSK: een farmaciebedrijf in volle groei

Het Brits-Amerikaanse farmaciebedrijf GlaxoSmithKline, ook bekend als GSK, is de wereldwijde nummer twee van de farmaceutische industrie. De groep ontstond in 2000 uit de fusie van Glaxo Wellcome en SmithKline Beecham. GSK is op veel farmaceutische domeinen aanwezig en heeft wereldwijd ruim 100.000 mensen in dienst. Het wereldwijde hoofdkantoor van de afdeling vaccins is gevestigd in Waver en tekende in 2009 een groei van 30 procent op (vooral dankzij het vaccin tegen het H1N1-virus). Tegen 2012 zal de multinational in België 2 miljard euro investeren in onder meer behandelingen van aids en malaria en een reeks therapeutische vaccins tegen long- en huidkanker. De vaccins zijn goed voor 15 procent van de inkomsten uit farmaceutische producten van GSK. Dat is een jaaromzet van ruim 5 miljard euro.

8. Nestlé Aquarel: de magie van marketing

In mei 2000 werd het watermerk Nestlé Aquarel op zes markten tegelijk gelanceerd: Frankrijk, Duitsland, België, Luxemburg, Spanje en Portugal. Er wordt steeds meer flessenwater geconsumeerd, maar dat moet wel betaalbaar blijven. Het concept van Aquarel speelt daarop in: het biedt kwaliteit voor een lagere prijs door op meerdere plekken in Europa bronnen van goede kwaliteit te selecteren en zo de logistieke kosten te verlagen. De prijs ligt tussen die voor discountwaters en grote merken als Vittel en Contrex. De groei was de eerste jaren voorzichtig, maar toen besloot Aquarel de ronde van Frankrijk te sponsoren. Tijdens die ronde (in 2005) schoot het marktaandeel in Frankrijk de hoogte in tot een record van 3,5 procent. Aquarel heeft sindsdien zijn positie in waterland weten te behouden en is nu een van de toonaangevende merken van we-reldleider Nestlé Waters.

9. Amazon.fr: boekhandel van het jaar 2000

Amazon.fr, een filiaal van Amazon Inc., opende in augustus 2000 zijn virtuele deuren. In eerste instantie verkocht de site alleen boeken, maar vandaag telt Amazon.fr achttien ‘boetieks’ die niet alleen culturele, maar ook technische en huishoudelijke producten, spellen en zelfs schoenen verkopen. En altijd met een aantrekkelijk prijskaartje. Sinds de allereerste bestelling op 1 september 2000 is het bezoekersaantal van de site exponentieel blijven groeien. Enkele van de best verkochte producten van het afgelopen decennium: Je ne sais pas maigrir van dokter Pierre Dunkan, De volledige werken in 170 cd’s van Mozart en Avatar. Om groot te blijven, wil Amazon Inc. zich als de meest ‘klantgerichte’ internationale onderneming ter wereld positioneren.

10. Fortuneo: in enkele klikken naar de beurs

Fortuneo is een internetbank die in Frankrijk en België actief is. De bank biedt een gamma producten en diensten voor particulieren: zichtrekening met betaalmiddelen, beursdiensten, beveks en fondsen, levensverzekeringen en spaardiensten – allemaal tegen uiterst concurrentiële tarieven. Fortuneo biedt ook een dagelijkse uitzending van ‘Aankoop/Verkoop’: elke dag doet een fondsenbeheerder zijn zegje over een beurswaarde, inclusief aankoop- of verkoopadvies. De voornaamste Fortu-neo-aandeelhouder is Crédit Mutuel Arkéa. Vandaag bedraagt het totale tegoed van de klanten van Fortuneo ruim 4,5 miljard euro, verdeeld over ruim 160.000 rekeningen.

MARIE D’OTREPPE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content