De bank heeft volgens Hagenaars een speciaal team samengesteld om de betalingen van de ING-klanten te analyseren. "ING doet het meeste betalingsverkeer in Nederland. We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen", aldus Hagenaars. ING gaat naar verwachting dit jaar al van start met een proef met enkele duizenden klanten. Als die succesvol blijkt, kan de dienst worden uitgerold naar de 4,2 miljoen klanten van ING. Volgens een woordvoerster van ING heeft de bank in België geen plannen in die zin. De verkoop van de betalingsinformatie kan een lucratieve inkomstenbron voor ING worden, omdat adverteerders ervoor zullen moeten gaan betalen. Maar de primaire reden van de nieuwe activiteit is volgens ING om de dienstverlening te verbeteren. "Een tuincentrum wil bijvoorbeeld graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Hij kan op het juiste moment een scherp aanbod doen", aldus de ING-directeur. Op het gebied van privacy van klanten benadrukt ING zich aan de wet te zullen houden en dat er van tevoren toestemming aan de klanten zal worden gevraagd. Maar de Nederlandse Consumentenbond heeft al felle kritiek. "Volgens zowel de privacywetgeving als de gedragscode banken is dit niet toegestaan", luidt het. (Belga)

De bank heeft volgens Hagenaars een speciaal team samengesteld om de betalingen van de ING-klanten te analyseren. "ING doet het meeste betalingsverkeer in Nederland. We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen", aldus Hagenaars. ING gaat naar verwachting dit jaar al van start met een proef met enkele duizenden klanten. Als die succesvol blijkt, kan de dienst worden uitgerold naar de 4,2 miljoen klanten van ING. Volgens een woordvoerster van ING heeft de bank in België geen plannen in die zin. De verkoop van de betalingsinformatie kan een lucratieve inkomstenbron voor ING worden, omdat adverteerders ervoor zullen moeten gaan betalen. Maar de primaire reden van de nieuwe activiteit is volgens ING om de dienstverlening te verbeteren. "Een tuincentrum wil bijvoorbeeld graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Hij kan op het juiste moment een scherp aanbod doen", aldus de ING-directeur. Op het gebied van privacy van klanten benadrukt ING zich aan de wet te zullen houden en dat er van tevoren toestemming aan de klanten zal worden gevraagd. Maar de Nederlandse Consumentenbond heeft al felle kritiek. "Volgens zowel de privacywetgeving als de gedragscode banken is dit niet toegestaan", luidt het. (Belga)