IKEA spekt de schatkist

© Belga

Het Zweedse IKEA was in 2010 een van de grootste Vlaams-Brabantse donateurs van de schatkist. De hoofdzetel van de Belgische activiteiten is gevestigd in Zaventem, maar de woonwarenhuizen zijn verspreid over het hele land.

IKEA heeft nochtans de reputatie een vindingrijke belastingbetaler te zijn. In de groepsstructuur zit bijvoorbeeld al jaren een liefdadigheidsfonds. In 2010 betaalde de Zweedse groep slechts 17,6 procent vennootschapsbelasting, goed voor 577 miljoen euro. In 2009 was de belastingvoet zelfs maar 13,2 procent. De Zweedse multinational schrijft het verschil toe aan de vele landen waarin hij actief is, met sterk uiteenlopende tarieven. Als de groei zich voornamelijk afspeelt in landen met een milder fiscaal klimaat, dan ligt de globale belastingdruk lager.

In Vlaams-Brabant hoort IKEA alvast bij de grootste belastingbetalers. In 2010 betaalde het 37,3 miljoen euro, waaronder bijna 20 miljoen vennootschapsbelasting (een aanslagvoet van circa 30 procent ) en 16,1 miljoen euro werkgeversbijdragen.

Wellicht zullen die bedragen de komende jaren nog stijgen, want IKEA België wil nog groeien. Het afgelopen boekjaar, van 1 september 2010 tot 31 augustus 2011, steeg de omzet met 3,2 procent tot 647 miljoen euro. De jaren voordien was de groei telkens 6 procent. “Sinds 2008 zijn het marktaandeel en de omzet fors gestegen”, zegt algemeen directeur Olivier Baraille. “Het tempo zal de komende jaren wel wat lager liggen, want we hebben niet meer het potentieel van de voorbije jaren. IKEA profiteert ook van de crisis omdat het zaken zoals design, betaalbaarheid en duurzaamheid combineert met een goede prijs-kwaliteitverhouding. En de afgelopen jaren is er ook voortdurend geïnvesteerd in de prijzen.”

Hoewel de Belgische economie in woelig vaarwater zit, schroeft IKEA de investeringen niet terug. “Dit is net het moment”, vertelt Baraille. “Er komen twee nieuwe vestigingen, in Hasselt en Bergen. Die laatste wordt, voor de eerste keer, gebouwd bij een winkelcentrum. Daarnaast worden bestaande winkels vernieuwd. Die van Wilrijk, de eerste op Belgische bodem, is pas volledig vernieuwd. Voortdurend zijn we ook bezig onze winkels te optimaliseren.”

Bulla bulla
IKEA is bekend voor zijn ingenieuze inrichting die impulsaankopen stimuleert. In de winkel is voor de klant een traject uitgestippeld waar moeilijk van kan worden afgeweken. Dat parcours zit vol met kronkels omdat klanten verveeld raken van lange, rechte stukken. Een ander handelsmerk van IKEA is de ‘bulla bulla’, kleine producten die opzettelijk in strategisch geplaatste graaibakken zijn gesmeten. Daardoor krijgen klanten de indruk dat de artikelen spotgoedkoop zijn, en een te grote buitenkans om te laten liggen.

De meubels en woonwarenhuizen van IKEA zijn een begrip bij de Belg, maar Baraille wil dat beeld nog verbeteren. “Er is nog veel groeimarge in het tuinassortiment. Daarvoor is IKEA nog niet zo bekend. Uit onderzoek blijkt dat de tuin een van de drie meest favoriete plekken van de Belg is. De andere zijn de woonkamer en de keuken. 69 procent van de Belgen is eigenaar van zijn huis en is bereid erin te investeren. Een fantastische kans voor ons”, besluit Baraille.

Stijn Fockedey

Partner Content