Vijftig jaar

Vorig jaar vierde Gent 175 jaar Gentse Feesten. De Feesten zijn in 1843 gestart als een algemene kermis. Daarvoor had elke wijk een eigen feest. Het stadsbestuur besliste in dat jaar er één groot festijn van te maken. Na de Tweede Wereldoorlog zakte de populariteit weg. Vijftig jaar geleden, in 1969, bliezen "enkele alternatievelingen" zoals de website meldt, onder wie Walter De Buck, de Gentse Feesten nieuw leven in. Met succes. Het initiatief van toen groeide uit tot een feest van tien dagen.
...

Vorig jaar vierde Gent 175 jaar Gentse Feesten. De Feesten zijn in 1843 gestart als een algemene kermis. Daarvoor had elke wijk een eigen feest. Het stadsbestuur besliste in dat jaar er één groot festijn van te maken. Na de Tweede Wereldoorlog zakte de populariteit weg. Vijftig jaar geleden, in 1969, bliezen "enkele alternatievelingen" zoals de website meldt, onder wie Walter De Buck, de Gentse Feesten nieuw leven in. Met succes. Het initiatief van toen groeide uit tot een feest van tien dagen. De Gentse Feesten zijn een van de speerpunten in de citymarketing van de stad. De Feesten en het driejaarlijkse Lichtfestival zetten de stad in de kijker voor mensen die er willen werken, ondernemen en studeren. "De Gentse Feesten zijn gratis en toegankelijk voor een breed publiek", zegt Annelies Storms (sp.a), Gents schepen van Feesten. "De dienst Toerisme neemt de Feesten ook mee in de algemene promotie van de stad." Hoewel de feesten wijd en zijd bekend zijn, voert Gent elk jaar een campagne. "We schrijven daarvoor een competitie uit waaraan drie communicatiebureaus deelnemen", zegt Storms. "Dit jaar hebben we gekozen voor het Gentse bureau The Oval Office." Het campagnethema van dit jaar is 'Ja Aloha'. Dat refereert aan het Gentse 'Ja allo' en aan de exotische Hawaïaanse groet. Het campagnebeeld van een surfend koppel verwijst onder meer naar het belang van water voor de stad. "Vorig jaar is de Reep weer opengelegd en sindsdien zijn we meer dan ooit de stad van het water", aldus Annelies Storms. De stad Gent heeft een budget van 1.050.000 euro voor onder meer de brandweer, de veiligheid en het milieu, maar de stad organiseert niet het vermaak. Dat doet een tiental organisatoren op dertien pleinen. Annelies Storms: "De pleinen hebben een eigen aanpak en eigen sponsors. De bedrijven zijn een belangrijke bron van inkomsten, evenals de verkoop van drank." De openluchtfestivals zijn allemaal gratis. De acts binnenshuis zijn betalend. "We willen afvalarme feesten", zegt Annelies Storms. "Wegwerpbekers zijn verboden. We hebben een systeem aangeboden voor herbruikbare bekers die door een bedrijf worden opgehaald en gewassen. De organisatoren kunnen dat ook zelf opzetten of een samenwerking aangaan met een brouwer. Vorig jaar is er 27 procent minder afval op de grond gekomen door gebruik te maken van herbruikbare bekers."