Fraude met internetbankieren is een recent fenomeen. Zo was er in 2011 sprake van slechts 94 gevallen. Na één kwartaal werden dit jaar al 473 gevallen geregistreerd. In de meeste fraudegevallen gaat het om 'phishing'. Daarbij sturen de fraudeurs de achteloze burger e-mails, zogezegd in naam van de bank, en vragen hen om een aantal gegevens door te geven. De fraudeurs namen daarna telefonisch contact op, geven zich uit voor een medewerker van de bank en vragen om de response code door te geven die op het scherm van de kaartlezer verschijnt. En zo geraken ze op een onrechtmatige manier aan geld. Febelfin sensibiliseert met een YouTube-filmpje de bankklanten om nooit bancaire gegevens te delen via de telefoon. (Belga)

Fraude met internetbankieren is een recent fenomeen. Zo was er in 2011 sprake van slechts 94 gevallen. Na één kwartaal werden dit jaar al 473 gevallen geregistreerd. In de meeste fraudegevallen gaat het om 'phishing'. Daarbij sturen de fraudeurs de achteloze burger e-mails, zogezegd in naam van de bank, en vragen hen om een aantal gegevens door te geven. De fraudeurs namen daarna telefonisch contact op, geven zich uit voor een medewerker van de bank en vragen om de response code door te geven die op het scherm van de kaartlezer verschijnt. En zo geraken ze op een onrechtmatige manier aan geld. Febelfin sensibiliseert met een YouTube-filmpje de bankklanten om nooit bancaire gegevens te delen via de telefoon. (Belga)