In Zeebrugge komen nu vooral LNG-schepen uit Qatar aan. Als er in de toekomst ook schepen uit Rusland komen, betekent dat een belangrijke uitbreiding. "Het zou een aanzienlijke investering in de terminal meebrengen, Zeebrugge verbinden met een bijkomende LNG-bron en de scheepstrafiek beduidend opvoeren", staat er in het persbericht. Voor details over de investeringen en verwachte volumes is het nog te vroeg, aldus Remy. Hij wijst erop dat Fluxys ook pas gaat investeren, als er zekerheid is over de komst van de Russische schepen. Yamal LNG is in Zeebrugge op zoek naar overslagcapaciteit. De Belgische haven zou dan dienst doen als schakel in zijn logistieke keten om vanuit het schiereiland Yamal (in het noordwesten van Siberië) heel het jaar door de landen in Azië en de Stille Oceaan te bevoorraden. "De zomerroute via de Noordelijke IJszee is slechts vier maanden bevaarbaar. Als men over West-Europa vaart, kan men het hele jaar door varen, weliswaar met LNG-schepen die uitgerust zijn met ijsbrekers", legt de Fluxys-woordvoerder uit. De haven van Zeebrugge kan die schepen, met een capaciteit van 160.000 à 170.000 kubieke meter, zonder problemen ontvangen. In Zeebrugge zou het vloeibaar aardgas dan overgeladen worden op gewone LNG-schepen. (Belga)

In Zeebrugge komen nu vooral LNG-schepen uit Qatar aan. Als er in de toekomst ook schepen uit Rusland komen, betekent dat een belangrijke uitbreiding. "Het zou een aanzienlijke investering in de terminal meebrengen, Zeebrugge verbinden met een bijkomende LNG-bron en de scheepstrafiek beduidend opvoeren", staat er in het persbericht. Voor details over de investeringen en verwachte volumes is het nog te vroeg, aldus Remy. Hij wijst erop dat Fluxys ook pas gaat investeren, als er zekerheid is over de komst van de Russische schepen. Yamal LNG is in Zeebrugge op zoek naar overslagcapaciteit. De Belgische haven zou dan dienst doen als schakel in zijn logistieke keten om vanuit het schiereiland Yamal (in het noordwesten van Siberië) heel het jaar door de landen in Azië en de Stille Oceaan te bevoorraden. "De zomerroute via de Noordelijke IJszee is slechts vier maanden bevaarbaar. Als men over West-Europa vaart, kan men het hele jaar door varen, weliswaar met LNG-schepen die uitgerust zijn met ijsbrekers", legt de Fluxys-woordvoerder uit. De haven van Zeebrugge kan die schepen, met een capaciteit van 160.000 à 170.000 kubieke meter, zonder problemen ontvangen. In Zeebrugge zou het vloeibaar aardgas dan overgeladen worden op gewone LNG-schepen. (Belga)