Zo reist de 1 procent naar het WEF in Davos

© reuters

Wie naar het World Economic Forum (WEF) in het Zwitserse Davos trekt, doet dat niet per bus of met de trein.

In de hemel boven Oost-Zwitserland zal het dezer dagen wemelen van privéjets en helikopters. Niet verwonderlijk, want miljardairs en wereldleiders uit de hele wereld – de elite zeg maar – vliegen deze week massaal naar het jaarlijkse World Economic Forum in het Zwitserse Davos, en ze doen dat in stijl.

Deze week worden 1.700 particuliere vluchten verwacht richting Zürich, meldt de nieuwszender CNN op basis van gegevens van het researchbureau WINGX Advance.

Dat zijn er twee keer zo veel als normaal en 5 procent meer in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Vliegen kan naar Zürich, maar vliegtuigen landen niet in Davos. Vanuit de luchthaven in Zürich is het nog twee uur rijden naar Davos.

Exclucief

Privéjetbedrijven hebben hun klanten met nadruk gevraagd om niet alleen vooruit te plannen voor het veiligstellen van landingsplaatsen, maar ook voor het opstijgen en parkeren van de jets. Gebeurt dat niet, dan kan het gedonder met de privéjets leiden tot een logistieke nachtmerrie, zo luidt de waarschuwing.

“Omdat het vorig jaar zo druk was, hebben we onze klanten laten weten dat ze hun vluchten ruim van tevoren moeten boeken,” aldus Adam Twidell, CEO van PrivateFly, het bedrijf dat voor de online-reserveringen instaat.

Van alle privévliegtuigen waarvan de inzittenden Davos als reisbestemming hebben, landt twee derde op de luchthaven van Zürich. Volgens een woordvoerder van de luchthaven neemt het luchtverkeer rond deze periode toe met 10 procent. De autoriteiten van de luchthaven in Zürich hebben ongeveer 60 parkeerplaatsen exclusief ter beschikking gesteld voor de jets van de Davos-genodigden, maar dat blijkt onvoldoende. Alle plekken waren ruim van tevoren volgeboekt. De elite hoeft niet te wanhopen, want het Zwitserse leger toont zich dit jaar – voor het eerst – bereid om haar militaire luchthaven Dübendorf open te stellen om de elite veilig te laten landen.

Andere populaire luchthavens zijn St. Gallen-Altenrhein en Engadin, hoewel die vaak worden vermeden door ‘weer-gerelateerde storingen’ die het landen kunnen bemoeilijken.

10.000 tot 15.000 dollar per vluchtuur

Privéjetbedrijf NetJets houdt voor deze week rekening met ongeveer 80 vluchten, een toename met 4 procent ten opzichte van vorig jaar. Een ander privéjetbedrijf, VistaJet, houdt rekening met een verdubbeling tot ongeveer 20 vluchten. VistaJet rekent tussen de 10.000 en 15.000 dollar per uur aan om gebruik te maken van zijn vliegtuigen.

Helikopters

Behalve naar privéjets is er tijdens het Davos-gebeuren ook een opmerkelijke vraag naar helikopters. De luchthaven van Zürich noteert tijdens het lopende jaar gemiddeld vij fhelikoptervluchten per dag. Tijdens hetDavos-evenement van vorig jaar liep het helikopterverkeer op een drukke dag op tot 54. Dit jaar worden 200 helikoptervluchten verwacht. Omgerekend vervoeren die 200 helikopters 500 passagiers, wat overeenstemt met een vijfde van het totale verwachte bezoekersaantal (2.500). (BO)

Partner Content