Vier op de tien Belgen doen aankopen tijdens koopjesperiode

© belga

Ongeveer vier op de tien Belgen doen aankopen tijdens de zogenaamde wintersolden, die op maandag 3 januri van start gaan. Dat blijkt dinsdag uit een studie van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO).

De consumentenorganisatie ondervroeg de afgelopen vier jaar telkens 650 consumenten tijdens de verschillende koopjesperiodes. OIVO stelt vast dat het aantal consumenten dat deelneemt aan de wintersolden in die periode van vier jaar min of meer stabiel blijft rond veertig procent.

Wel zouden er enkele opvallende sociodemografische verschillen bestaan. Zo blijken vooral consumenten jonger dan 40 jaar (64 procent) de winkels op te zoeken tijdens de koopjesperiode, net als gezinnen die uit meer dan vier personen bestaan (53 procent).

De koopjes zijn minder populair bij 65-plussers (14 procent), Waalse consumenten (30 procent), mensen zonder kinderen (28 procent) en consumenten met een bescheiden inkomen (28 procent).

Net als tijdens de zomersolden het geval is, zijn kleding en schoenen ook tijdens de wintersolden de populairste producten. 60 procent van de ondervraagden besteedt geld aan vrouwenkleding, 52 procent aan herenkleding en 44 procent aan kleren voor kinderen. Meubelen (2 procent), hifi-apparatuur (2 procent) en sportgerief (1 procent) worden het minst vaak aangekocht.

Tot slot blijkt uit het onderzoek dat 44 procent van de consumenten
geld opzij zet om de aankopen tijdens de koopjesperiode te kunnen betalen. 12 procent van de consumenten is daarvoor zelfs bereid een verbruikerskrediet af te sluiten. De wintersolden lopen van 3 tot 31 januari 2011.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content