Verdrievoudig het rendement van uw spaargeld

© Thinkstock

Het rendement van uw spaargeld verdrievoudigen, het kan door in zee te gaan met een internetbank. Het aanbod aan onlinebankdiensten was nog nooit zo groot. Maar de grootbanken zijn vastbesloten terug te slaan.

Evi, de kleine onlinebank van Nederlandse origine die eind vorig jaar op de Belgische markt kwam, biedt op haar Getrouwheidsrekening een totaalrendement van 2,1 procent (basisrente van 0,60 procent plus getrouwheidspremie van 1,50 procent). Daartegen steken de spaarboekjes van grootbanken als BNP Paribas en Belfius magertjes af. Bij hen blijft de vergoeding op een basisrekening beperkt tot 0,60 procent, de getrouwheidspremie inbegrepen. Dat komt neer op 60 euro intresten voor elke 10.000 euro die een jaar op de rekening staat.

Bij Evi brengt een bedrag van 10.000 euro op twaalf maanden 210 euro op. Een verschil van 150 euro, of een rendement dat drieënhalve keer hoger ligt.

Behalve Evi zijn in België een tiental andere internetbanken actief, die een rente tussen 1,75 en 2 procent op hun spaarrekeningen aanbieden. Daarmee kunnen spaarders hun rendement gemakkelijk verdubbelen of zelfs verdrievoudigen in vergelijking met wat een traditioneel spaarboekje bij een grootbank opbrengt. KBC is de uitzondering met zijn Start2Save (1 procent basisrente plus 0,75 procent getrouwheidspremie). Maar de houders van die rekening moeten wel een permanente opdracht geven om maximaal 500 euro per maand te sparen. Rechtstreeks een aanzienlijk bedrag storten kan dus niet.

Het aanbod aan onlinespaarrekeningen was nog nooit zo groot. Er tekent zich nog een andere tendens af op de markt van de onlinebanken. “Het concept van de elektronische bank is geëvolueerd. Tegenwoordig dekt het verscheidene ladingen”, zegt Grégoire Tondreau van het consultancykantoor Roland Berger. “Dat heeft een impact op de rentes en op de strategische positionering van die banken. Sommige instellingen gebruiken het spaarboekje om liquiditeiten in te pikken. Voor andere is het een middel om een nieuwe soort bankrelatie te ontwikkelen. Nog andere zien er een manier in om onlinevermogensadvies te verstrekken.”

Om te vermijden dat hun klanten naar de onlinebanken vertrekken, gaan de traditionele banken volop in het tegenoffensief. Zo heeft BNP Paribas Fortis Hello Bank! gelanceerd en in december bracht Belfius Pulse Start op de markt. Ook ING pakt uit met een variant op dat thema, in een campagne die de voordelen van haar Lion Account aanprijst.

Sébastien Buron

Het volledige artikel over onlinesparen leest u morgen in Trends.

Neem hier een supervoordelig abonnement op Trends

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content