De sectorfederatie Horeca Vlaanderen raadt haar leden in ieder geval aan om de prijsverhoging door te rekenen aan de klant. "De marges in de sector zijn al zodanig laag dat op het moment dat een belangrijke kost als de grondstof duurder wordt, men dit best ook doorrekent", aldus Luc De Bauw van Horeca Vlaanderen.

De Bauw verwijst bovendien naar de "systematiek" bij de brouwers om één à twee keer per jaar de prijzen te verhogen. De horeca kan dan ook niet achterblijven en zijn prijzen steeds onveranderd laten, luidt het.

Hoeveel een pint bier in de toekomst uiteindelijk gaat kosten, is op dit moment nog onduidelijk en hangt bovendien af van het soort café waar het getapt wordt. "Of een pintje 5 of 10 eurocent duurder zal worden, hangt volledig af van de kostenstructuur van het bedrijf. Daar hebben onder meer de ligging en het soort etablissement mee te maken," zegt De Bauw.

Volgens De Bauw moet een caféhouder steeds uitkijken dat hij zichzelf niet uit de markt prijst, aangezien een duurdere pint traditioneel gevoelig ligt bij de consument. Dat mag de pret evenwel niet drukken, want "een goed getapt pintje is zijn prijs waard," luidt het.

De sectorfederatie Horeca Vlaanderen raadt haar leden in ieder geval aan om de prijsverhoging door te rekenen aan de klant. "De marges in de sector zijn al zodanig laag dat op het moment dat een belangrijke kost als de grondstof duurder wordt, men dit best ook doorrekent", aldus Luc De Bauw van Horeca Vlaanderen. De Bauw verwijst bovendien naar de "systematiek" bij de brouwers om één à twee keer per jaar de prijzen te verhogen. De horeca kan dan ook niet achterblijven en zijn prijzen steeds onveranderd laten, luidt het. Hoeveel een pint bier in de toekomst uiteindelijk gaat kosten, is op dit moment nog onduidelijk en hangt bovendien af van het soort café waar het getapt wordt. "Of een pintje 5 of 10 eurocent duurder zal worden, hangt volledig af van de kostenstructuur van het bedrijf. Daar hebben onder meer de ligging en het soort etablissement mee te maken," zegt De Bauw.Volgens De Bauw moet een caféhouder steeds uitkijken dat hij zichzelf niet uit de markt prijst, aangezien een duurdere pint traditioneel gevoelig ligt bij de consument. Dat mag de pret evenwel niet drukken, want "een goed getapt pintje is zijn prijs waard," luidt het.