In de tweede jaarhelft en begin volgend jaar zullen 37 bankkantoren in Vlaanderen, Duitstalig België en Brussel omgevormd worden in een automatenkantoor. Daarnaast worden 17 bankkantoren en 22 automatenkantoren gesloten omdat er slechts een beperkt aantal transacties gebeuren.

De betrokken medewerkers zullen elders in het netwerk aan de slag kunnen, of bij KBC Live, aldus de bank. Van ontslagen is dus geen sprake. 'Dat is wat wij ook de afgelopen jaren gedaan hebben als er kantoren werden gesloten', zegt woordvoerster Viviane Huybrecht. 'We verschuiven de mensen naar waar onze klanten ze het meest nodig hebben. We hebben de afgelopen jaren trouwens nog commerciële profielen aangeworven.'

KBC hanteert al enkele jaren een omnikanaal-distributiemodel 'waar het fysieke/bakstenen kantorennet met menselijke interactie een complementaire rol heeft naast het bankieren-op-afstand en de digitale kanalen', klinkt het. Doordat steeds meer mensen digitaal bankieren, en sinds de coronacrisis enkel nog op afspraak komen, wordt het fysieke netwerk verder afgebouwd.

'De voorbije drie jaar is de digitalisering echt op kruissnelheid gekomen', zegt de woordvoerster. Enkele cijfers die dat moeten illustreren: meer dan de helft (56 procent ) van de KBC-klanten bankiert enkel nog digitaal. Zij zijn nu al de grootste groep en de trend is nog stijgend. De grootste groei van digitale klanten zit in het segment 55-plussers. Meer dan de helft van de 65- tot 80-jarigen bankier digitaal.

KBC beklemtoont dat klanten van wie het vertrouwde bankkantoor verdwijnt, terechtkunnen in een naburig kantoor op een makkelijk bereikbare afstand. Volgens de woordvoerster hanteert men hiervoor het criterium van enkele kilometers, 'al hangt het ook af van regio tot regio'. De klant kan ook gebruikmaken van bankieren op afstand, via KBC Live. Dat wordt bemand door honderden medewerkers van wie het overgrote deel uit het kantorennet komt. Maandelijks voeren zij meer dan 100.000 telefoongesprekken en 14.000 chatsessies.

'Een kantoor openhouden waar nog amper mensen over de vloer komen, is niet meer te verantwoorden', aldus de woordvoerster. 'Dat is voor een winkel ook zo.' Bovendien kunnen de klanten sinds de coronapandemie enkel nog op afspraak naar het kantoor. En daarnaast zijn ook de geldafhalingen drastisch gedaald door corona, mensen betalen steeds meer elektronisch.

CBC - met 84 kantoren in Wallonië - is niet betrokken bij de herstructurering. Voor privatebankingklanten en ondernemingen beschikt KBC over een apart netwerk van gespecialiseerde kantoren.

KBC is niet de enige Belgische bank die snoeit in zijn kantorennetwerk. BNP Paribas Fortis kondigde vorig jaar aan dat het zijn netwerk verkleint van 678 kantoren naar 411 eind 2021. En ING telde midden vorig jaar nog 640 kantoren, maar wil die tegen eind 2020 verminderen tot 618.

In de tweede jaarhelft en begin volgend jaar zullen 37 bankkantoren in Vlaanderen, Duitstalig België en Brussel omgevormd worden in een automatenkantoor. Daarnaast worden 17 bankkantoren en 22 automatenkantoren gesloten omdat er slechts een beperkt aantal transacties gebeuren. De betrokken medewerkers zullen elders in het netwerk aan de slag kunnen, of bij KBC Live, aldus de bank. Van ontslagen is dus geen sprake. 'Dat is wat wij ook de afgelopen jaren gedaan hebben als er kantoren werden gesloten', zegt woordvoerster Viviane Huybrecht. 'We verschuiven de mensen naar waar onze klanten ze het meest nodig hebben. We hebben de afgelopen jaren trouwens nog commerciële profielen aangeworven.' KBC hanteert al enkele jaren een omnikanaal-distributiemodel 'waar het fysieke/bakstenen kantorennet met menselijke interactie een complementaire rol heeft naast het bankieren-op-afstand en de digitale kanalen', klinkt het. Doordat steeds meer mensen digitaal bankieren, en sinds de coronacrisis enkel nog op afspraak komen, wordt het fysieke netwerk verder afgebouwd. 'De voorbije drie jaar is de digitalisering echt op kruissnelheid gekomen', zegt de woordvoerster. Enkele cijfers die dat moeten illustreren: meer dan de helft (56 procent ) van de KBC-klanten bankiert enkel nog digitaal. Zij zijn nu al de grootste groep en de trend is nog stijgend. De grootste groei van digitale klanten zit in het segment 55-plussers. Meer dan de helft van de 65- tot 80-jarigen bankier digitaal. KBC beklemtoont dat klanten van wie het vertrouwde bankkantoor verdwijnt, terechtkunnen in een naburig kantoor op een makkelijk bereikbare afstand. Volgens de woordvoerster hanteert men hiervoor het criterium van enkele kilometers, 'al hangt het ook af van regio tot regio'. De klant kan ook gebruikmaken van bankieren op afstand, via KBC Live. Dat wordt bemand door honderden medewerkers van wie het overgrote deel uit het kantorennet komt. Maandelijks voeren zij meer dan 100.000 telefoongesprekken en 14.000 chatsessies. 'Een kantoor openhouden waar nog amper mensen over de vloer komen, is niet meer te verantwoorden', aldus de woordvoerster. 'Dat is voor een winkel ook zo.' Bovendien kunnen de klanten sinds de coronapandemie enkel nog op afspraak naar het kantoor. En daarnaast zijn ook de geldafhalingen drastisch gedaald door corona, mensen betalen steeds meer elektronisch. CBC - met 84 kantoren in Wallonië - is niet betrokken bij de herstructurering. Voor privatebankingklanten en ondernemingen beschikt KBC over een apart netwerk van gespecialiseerde kantoren. KBC is niet de enige Belgische bank die snoeit in zijn kantorennetwerk. BNP Paribas Fortis kondigde vorig jaar aan dat het zijn netwerk verkleint van 678 kantoren naar 411 eind 2021. En ING telde midden vorig jaar nog 640 kantoren, maar wil die tegen eind 2020 verminderen tot 618.