Kilometerheffing voor vrachtwagens goed voor 380 banen

DORDRECHT - Op de A16 houden vrachtwagenchauffeurs een langzaam-aan-actie. De vrachtwagens rijden niet harder dan 60 kilometer per uur uit protest tegen de inzet van goedkopere Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs in het wegtransport. ANP ROBERT VOS © flows

Bij de onderneming Satellic, die de infrastructuur zal leveren voor de kilometerheffing voor vrachtwagens, zullen op termijn 380 banen gecreëerd worden om het systeem te beheren.

Het contract is naar verwachting goed voor een omzet van 1,6 miljard euro, zonder rekening te houden met het geld dat Satellic zal moeten storten aan de gewesten. Dat staat dinsdag in L’Echo.

De tolheffing zou in 2016 van start gaan en zal in een eerste stadium enkel van toepassing zijn op vrachtwagens vanaf 3,5 ton.

De onderneming verwacht een vijftigtal servicepunten te installeren. Vrachtwagenchauffeurs zullen er de on-board-unit kunnen afhalen waarmee hun kilometers in kaart worden gebracht.

Volgens L’Echo zou het tarief ongeveer 0,12 euro per kilometer gaan bedragen in Vlaanderen en Wallonië, en circa 0,35 euro in Brussel. Op basis van die bedragen ziet de transportsector minstens een vervijfvoudiging tegenover het huidige eurovignet, dat wordt betaald door vrachtwagens van 12 ton. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content