Voor de samenwerking valt best wat te zeggen. De twee zijn vergevorderd in de integratie van hun ICT-systemen. En vanaf 2017 gebeurt de scheepvaartbegeleiding op het kanaal Gent-Terneuzen door één instantie. Ook de industrie werkt goed samen, bijvoorbeeld rond bio-economie, met de Bio Base Plant in Gent en het Bio Eco Training Center in Terneuzen. Een krachtenbundeling biedt ook mooie toekomstperspectieven, zowel voor marketing als voor logistieke ontwikkelingen. Zodra de verbinding tussen Seine en Schelde helemaal is gerealiseerd, opent de bouwmarkt van Ile-de-France zich, en daarin staat een Vlaams-Nederlandse combinatie sterker samen dan apart.

Al blijft voorzichtigheid geboden. Het is niet de eerste keer dat een poging wordt ondernomen om tot 'Vlistergent' te komen. De Gentse haventop, Daan Schalck en Mathias De Clercq, beseft dat er een voldoende groot industrieel draagvlak nodig is, aan beide zijden van de grens.

Geen Vlaams geld om Nederlandse putten te dempen

De culturele verschillen tussen Gent en Terneuzen, allebei industriële havens met een behoorlijke chemiepoot en een niche bio-economie, lijken minder groot dan die met Vlissingen, dat met zijn roro- en containertrafieken in het vaarwater zit van concurrenten als Zeebrugge, Antwerpen en Rotterdam.

Een evenwichtige spreiding van de investeringen wordt een belangrijk aandachtspunt. Rijmt de voorzichtige Gentse aanpak met de voortvarende politiek van vooral Vlissingen? In de Arteveldestad wordt al jaren de broeksriem aangehaald om een spaarpotje te kunnen opbouwen voor de tweede fase van het Kluizendok. De Nederlanders daarentegen moesten de verliezen slikken van bijzonder ambitieuze plannen voor een inmiddels in de diepvries belande diepzeecontainerterminal.

De nieuwe CEO van het Zeeuwse havenbedrijf, de Vlaming Jan Lagasse, moet nog puin ruimen van andere mislukte investeringen. Mede daardoor torst Zeeland Seaports een stevige schuldenlast.

Het kan niet de bedoeling zijn van een samenwerking dat Vlaams geld wordt gebruikt om de Nederlandse putten de dempen.

Voor de samenwerking valt best wat te zeggen. De twee zijn vergevorderd in de integratie van hun ICT-systemen. En vanaf 2017 gebeurt de scheepvaartbegeleiding op het kanaal Gent-Terneuzen door één instantie. Ook de industrie werkt goed samen, bijvoorbeeld rond bio-economie, met de Bio Base Plant in Gent en het Bio Eco Training Center in Terneuzen. Een krachtenbundeling biedt ook mooie toekomstperspectieven, zowel voor marketing als voor logistieke ontwikkelingen. Zodra de verbinding tussen Seine en Schelde helemaal is gerealiseerd, opent de bouwmarkt van Ile-de-France zich, en daarin staat een Vlaams-Nederlandse combinatie sterker samen dan apart. Al blijft voorzichtigheid geboden. Het is niet de eerste keer dat een poging wordt ondernomen om tot 'Vlistergent' te komen. De Gentse haventop, Daan Schalck en Mathias De Clercq, beseft dat er een voldoende groot industrieel draagvlak nodig is, aan beide zijden van de grens. De culturele verschillen tussen Gent en Terneuzen, allebei industriële havens met een behoorlijke chemiepoot en een niche bio-economie, lijken minder groot dan die met Vlissingen, dat met zijn roro- en containertrafieken in het vaarwater zit van concurrenten als Zeebrugge, Antwerpen en Rotterdam. Een evenwichtige spreiding van de investeringen wordt een belangrijk aandachtspunt. Rijmt de voorzichtige Gentse aanpak met de voortvarende politiek van vooral Vlissingen? In de Arteveldestad wordt al jaren de broeksriem aangehaald om een spaarpotje te kunnen opbouwen voor de tweede fase van het Kluizendok. De Nederlanders daarentegen moesten de verliezen slikken van bijzonder ambitieuze plannen voor een inmiddels in de diepvries belande diepzeecontainerterminal. De nieuwe CEO van het Zeeuwse havenbedrijf, de Vlaming Jan Lagasse, moet nog puin ruimen van andere mislukte investeringen. Mede daardoor torst Zeeland Seaports een stevige schuldenlast. Het kan niet de bedoeling zijn van een samenwerking dat Vlaams geld wordt gebruikt om de Nederlandse putten de dempen.